(BIRMINGHAM)

Det er i første omgang entreprenørbranchen, der er målet på den kinesiske lastbil Sinotrucks indtog i Europa. Bag Sinotruck står CNHTC (China National Heavy Duty  Truck Corporation).

På IAA messen viste kineserne deres bil og fortelte om deres intentioner – men nu har de en samarbejdspartner i Irland. De har eget finansieringsselskab i ryggen – og en aftale med en større europæisk bank.

Derfor var premieren på Birmingham udstillingen mere tankevækkende end det lidt forkølede forsøg på IAA messen.

Ejet delvist af MAN
Tidligere havde Sinotruck samarbejde med Volvo Trucks – og førerhuset er basalt et ældre Volvo design. I dag ejer 25 pct. af Sinotruck af tyske MAN, fortalte salgsrepræsentanten for Sinotruck, John Dawitt.

Der er tale om A7 anlægs-serien, der bl.a. tæller en 8×4 lastbil med en licensbygget og Steyr-udviklet common-rail turbodiesel-motor på 380 hk og moment på 1.560 Nm mellem 1.200- og 1.500 omdrejninger. Drivlinen består desuden af en 9-trins ZF gearkasse samt flere komponenter fra Bosch. En del komponenter købes dog i Europa – bl.a. dækkene (på messen fra Bridgestone).

Lastbilsmærket så dagens lys tilbage i 1960 og eksporten begyndte for 10 år siden. I dag eksporterer fabrikken hvert år 34.000 lastbiler, som er20 pct. af fabrikkens produktion.

Sælges i 96 lande
Bilerne de sælges i 96 lande. Sinotruck har samlefabrikker i Marokko, Nigeria, Malaysia, Myanmar og Ethiopien – og nu begynder KD-produktionen (Knocked Down) så i Irland. Det europæiske salg er i begyndelsen Irland og Storbritannien.

Det er TDI (Truck Dealers International) under Harris-gruppen med hovedsæde i Dublin, der har fået agenturet. Man samler i forvejen flere japanske lastbiler – og man har import af Isuzu pick-up’s og rettigheheder til salg i Irland af den nu kinesiske udgave af varebilen LDV, der gik konkurs for en del år siden i Birmingham.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk