Mange vognmænd må skille sig af med deres ældre og ofte meget specielle og dyre lastbiler på grund af nye miljøkrav – og vognmændene venter samtidig i månedsvis på at få deres nye lastbiler leveret.

Men problemerne kan løses med partikelfiltre.
Vi har besøgt som Lavmands Last og Karosseri A/S, som lige nu har travlt med at eftermontere filtre.

Kendt for ladopbygninger

Lavmands er måske mest kendt for sine meget avancerede lad-opbygninger så som Hyliflex – men lige nu har forretningen med adresser i Silkeborg, Kvistgaard og Ringsted også rigtig travlt med at montere partikelfiltre på lastbiler og busser.

”Flere lastbilsimportører har meldt ud, at eftermonterede partikelfiltre ikke fungerer – men det passer ikke. De fungerer. Vi har allerede leveret og monteret op mod 750 filtre på lastbiler med Euro IV, Euro V og EEV miljønorm – og udlæsninger af modtryksovervågningen på køretøjer viser klart at partikelfilterene holder sig regenereret og fungerer med et meget lavt modtryk, siger direktør Per Lavmand.

Mangler gode test

Han peger selv på, at der generelt bør foretages mere tilbundsgående test af monterede filtre – som man i øvrigt gør hos Lavmands. I dag kan mange lastbiler ofte bestå røggasprøver uden et partikelfilter.

Ved årsskiftet blev miljøreglerne for at køre med lastbiler med ældre end Euro VI udstødningsnormer indført – og det betyder, at lastbiler med motornorm mindre end Euro V og EEV skulle have monteret partikelfilter for at kunne overholde miljøkravene i de større danske byer.

Ved årsskiftet var der 6.500 Euro V og EEV lastbiler indregistreret herhjemme, som ikke lovligt kunne køre i de danske miljøzoner.

Mulighed for dispensation

”Heldigvis er der mulighed for tre måneders dispensation for lastbiler, hvis man som ejer kan godtgøre, at man har bestilt filtret inden 1. februar 2022. Og vi hjælper med ansøgningen – og de rigtige dokumenter,” siger Per Lavmand.

Lavmands får filtrene fra den tyske producent HJS Emission Technology – som har produceret filtre efter Lavmands specifikationer i mere end 15 år.

HJS partikelfilteret er godkendt i henhold til miljøzonelovgivningen. HJS er en stor producent, når det gælder små serier – som leveres bl.a. til flere bus og maskinproducenter i hele verden – ofte som OEM (førstegangs) montering. HJS er Europas største filterproducent af partikelfiltre til eftermontering på lastbiler

Varierer fra lastbil til lastbil

Proceduren er eftermontering af et filter, der er udviklet, så det passer til den enkelte lastbilmodel. Filteret varierer fra bilmærke til bilmærke – og hen ad vejen bliver teknikken så opgraderet af Per Lavmand – med ny software samtidig med, at temperatur overvåges – og modtrykket i udstødningen ikke bliver for stort.

I juli 2020 trådte krav om miljøreglerne for Euro IV lastbiler i kraft, og reglerne ved årsskiftet for Euro V og EEV lastbiler skulle først have været indført til sommer – men er fremrykket.

Én af de første kunder

Én af kunderne hos Lavmands er vognmand Jan Christensen i Lynge, der har en Euro IV Scania 8×4-lastbil fra 2008 med 488.000 kilometer på tælleren – som fik HJS-filter monteret i februar 2020 som én af de første kunder. Det fungerer lige så godt, som da det blev monteret.

I Jan Christensens lastbil fungerer filtret efter to år upåklageligt, viser helt ny udskrift af systemet, som Per Lavmand netop har udført. Udskriftet viser, at regenereringen fungerer som den skal, så der hele tiden er et lavt modtryk – som der skal være.

Er der problemer, er det fordi, der er noget i vejen med køretøjets motor. Virker den, så virker filtret også. Alt kan følges i displayet, der er monteret i førerhuset.

Også lastbiler med EGR og SCR

”På overvågningssystemet kan man aflæse de aktuelle værdier. På den måde kan chaufføren følge systemets ydeevne,” siger Per Lavmand.

Med HJS filteret kan man opgradere alle typer af lastbilsmotorer – uanset om lastbilen er med EGR eller SCR teknologi.

Filteret leveres og monteres med et avanceret overvågningsanlæg, som måler og logger temperatur og modtryk 60 gange i minuttet.

Nye lastbiler slipper ikke

Modtrykket viser tilstopningen. Men der skal efter nogle år foretages en rensning, så filteret ikke stopper til med aske – som er restproduktet af afbrændingen (regenereringen) af sod. Et filter kan arbejde i tre-fire år før en rensning af den tilbageblevne aske er nødvendig.

”Men man skal huske, at helt nye lastbiler også skal have serviceret deres filtre løbende,” siger Per Lavmand.

Hos Lavmands sker tilpasningen af filtrene til hver enkelt kundes køretøj – alene i år er man på vej mod at have monteret 40 filtre. Alle filtre bestilles på fast ordre – og monteringen, som er helt individuel alt efter model og opbygning, sker på to dage.

60-90.000 kroner

Et partikelfilter koster typisk 60-90.000 kroner plus moms – alt efter størrelsen på motoren – men set i lyset af, at en specialbygget lastbil koster flere millioner kroner, er det billigt, når vognmanden så kan køre i danske miljøzoner på samme vilkår som en Euro VI-norm.

”Danske lastbiler er teknisk vidt forskellige i forhold til eksempelvis tyske lastbiler – det gælder f.eks. slamsugere, betonblandere og andre entreprenør- og specielbiler. De er tilpasset danske forhold – og bilerne skal normalt køre færdige herhjemme. De kan sjældent bruges i udlandet,” siger Per Lavmand.

Lavmands leverer også mange filtre til eksport og distributionsbiler – selv om eksportbiler oftest i dag benytter Euro VI normen for at betale mindre Maut-vejafgift i Tyskland. Man kan også levere partikelfiltre til andre køretøjer – f.eks. entreprenør- og off road maskiner.

Faktaboks om katalysatorer og filtre:
Danske miljøzoner findes i byerne Frederiksberg, Odense, København, Aarhus og Aalborg. Siden juli 2020 måtte Euro norm IV eller mindre ikke køre i disse zoner uden en opgradering med partikelfilter.

Yngre Euro V køretøjer skal også eftermonteres med et godkendt partikelfilter for at have adgang til miljøzonerne efter 1. januar i år.

Godkendte partikelfiltre i henhold til miljøzone lovgivningen – opgraderer eksisterende køretøjer, så de også i de kommende år kan køre i danske miljøzoner på samme vilkår som en Euro VI.

Filtrene er baseret på flere års samarbejde med førende europæiske motor- og køretøjsproducenter – og man kan designe en køretøjs specifik løsning.

Hjertet i HJS-efterbehandlings-systemet er sinter-metal filtret – et lukket filter, som reducerer sod-emissioner inklusive de ultrafine partikler med næsten 100 procent.

Filtermodulerne er integreret i et rustfrit udstødningssystem ofte med samme dimensioner som den originale lyddæmper – og kan monteres på enhver lastbil uden behov for større modifikationer.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk