Salget af Van-udgaver af den hidtidige Opel Astra model har været begrænset . men det vil prisen Året Bil i Danmark 2016 givet ændre.
Den nye mellemklassebil fik 140 stemmer fra de 19 jurymedlemmer i MKD, Motorjournalisternes Klub Danmark. Det er 41 stemmer mere end bilen på andenpladsen, Volvo XC90 – også en flot placering for den ret kostbare bil, som i øvrigt sælger godt som gulpladebil.
Dyrt finalefelt
Nummer tre i kåringen med 88 point blev Mazda CX-3, mens Jaguar XE blev nummer fire med 66 point – mens sidste nominerede med 57 point blev den nye Audi A4. Så det var et finalefelt med mange dyre biler – og det er mange år siden, det er sket.
Der var trods alt 31 biler i konkurrencen, hvis indledende del – prøvekørslerne – foregik i og omkring FDM Jyllands-Ringen i sidste måned.
Stationcar på vej
Astra i nyeste snit er netop lanceret med åbent hus hos forhandlerne for to uger siden – og interessen har været stor. Til marts ventes stationcar-udgaven at lande herhjemme – og den ventes at sælge broderparten af de nye Astra – og det gælder også Van-udgaverne.
Opel har netop meddelt, at produktionen af Meriva-modellen indstilles. Bilen med de dørene hængslet ved C-stolpen, har aldrig kunnet løfte succesen fra forgængeren – og så vil mange nok vælge Astra Van som alternativ.
Stor festivitas
Afsløringen af Årets Bil 2016 foregik ved en festivitas på Marketenderiet i Valby – med deltagelse af hele den danske bilbranche.
Prisen blev overgivet af MKD’s afgående formand, Mikkel Thomsager til Opel Danmarks direktør Thomas Bruun og pressechef Erik Morsing.
Ærespris til brintbil
Ved samme lejlighed gav MKD også en ærespris – og den gik til Toyota Mirai for at være verdens første serieproducerede brintbil, der er opbygget som selvstændig model. Andre brintbiler bygges på eksisterende bilmodeller.
Mirai vandt prisen foran fire andre nominerede bilmodeller: Mazda MX5 for køreglæde, Volvo XC90 for sikkerhed, Ford Mustang for at være en prisbillig sportsvogn – og Tesla for dens Autosteer-system.