Det bliver Nic. Christiansen Gruppen, som fra foråret 2016 skal sælge det koreanske bilmærke SsangYong i Danmark, som tidligere solgte mange gulpladebiler.

Gruppen sælger i forvejen Hyundai i Danmark. Så man er vant til at samarbejde med koreanske bilproducenter. Nic. Christiansen var en legendarisk dansk bilmand, der tildligere importerede bl.a. BMW og Skoda – så man er vant til at opbygge bilimport-selskaber.

Gruppen står også bag importen af  Honda, Jaguar og Land-Rover.

Tidligere fra Interdan
Bilmærket har ikke figureret i salgsstatistikkerne siden 2007, hvor daværende importør SsangYong Danmark under Interdan koncernen opgav at sælge de relativt store og ganske aparte biler.

Man ser fortsat modellen Rodius på vejene – oftest som gulpladebil eller som camper. Men en afgiftsomlægning i 2007 slagtede både de store gulpladebiler og campere – og det var med til at stoppe salget af SsangYong, der også er kendt for at have lokalt producerede Mercedes-motorer og gearkasser.

Af andre modeller kan nævnes Korando, Actyon, Rodius og Rexton, hvor førstnævte ikke kom til Danmark. De var også kendt for at kunne fås med firehjulstræk.

Tivoli kommer først
Den nye importør satser dog ikke mindst på den helt nye model med navnet Tivoli, som er en begynder med Tivoli –  en kompakt SUV-model med i første ongang forhjulstræk og senere med firehjulstræk.

SsangYong gik konkurs i 2009, men blev ført videre med kinesisk kapital året efter, hvor man lancerede en ny Korando firehjulstrækker, tegnet af den verdensberømte italienske designer Giorgetto Giugiaro.

I det hele taget er modelpaletten fra SsangYong helt moderniseret – og designet med få undtagelser ganske vellykket. Ikke mindst naturligvis Tivoli, som havde europæisk premiere på biludstillingen i Genève i marts i år – og har været til salg på flere europæiske markeder siden dette efterår.

Fem års garanti
Bilerne skal sælges med fem års fariksgaranti eller 100.000 kilometer. Man forventer hos importøren at lancere flere modeller efterhånden.

”Vi går en rigtig spændende tid i møde med etablering af et nyt importselskab, SsangYong Import, som skal stå for salg og markedsføring af bilerne i både Danmark og Sverige. Vi har store forventninger til, at vi får succes med salget af TIVOLI-modellen i SUV-segmentet, som tegner sig for cirke 10 procent af personbilsmarkedet i Danmark i år,” siger koncerndirektør Niels Vrist Bertelsen.

Base i Malmø
I den kommende periode vil han sammen med kollegaerne hos Nic. Christiansen Gruppen i Kolding have travlt med at rekruttere de ledende medarbejdere til det nye importselskab, SsangYong Import, som får base i Malmø – og som skal varetage aktiviteterne i både Sverige og i Danmark.

”Én af de første og allerstørste opgaver bliver at etablere et professionelt forhandlernetværk på markederne. I Sverige findes lige nu 10 autoriserede SsangYong forhandlere, men vi forventer at øge antallet i løbet af 2016. I Danmark findes ingen aktive forhandlere, og det autoriserede forhandlernetværk skal derfor etableres på ny,” siger Niels Vrist Bertelsen.

Van-priser måske 130.000 kr.
Prisen på TIVOLI-modellen er endnu ikke offentliggjort, men koncernen udtaler, at bilen hører hjemme i, som de udtrykker det: Suzuki Vitara klassen. Det vil sige i omegnen af 200.000 kroner – en Van-pris vil så være cirka 130.000 kroner.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk