Peugeot-Citroën fortsætter ikke med at bygge Opel Vivaro på basis af Renault Trafic varebiler – nu skal fabrikken i England bygge varebiler på Peugeot-Citroën basis.

PSA Peugeot-Citroën har købt Opel/Vauxhall i Europa af GM – så derfor skal der i fabrikken i Luton nord for London i fremtiden ikke bygges de nuværende Vivaro varebiler på basis af platformen fra Renault Trafic, men nu skal der bygges Vivaro på basis af PSA-varebilerne Citroën Jumpy og Peugeot Expert fra EMP2 platformen.

Luton øger kapacitet

Fabrikken i Luton ejes i dag af PSA – og fremover skal fabrikken supplere produktionen fra PSA’s fabrik i Hourdain (Sevel Nord), som i dag bygger Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace.

PSA er blevet enige med de britiske fagforeninger om at fortsætte produktionen af varebiler i Luton – inklusive lakeringsanlæg. EMP2 platformen vil blive introduceret om godt et år som ren PSA teknologi.

Udover PSA er der enighed om den nye strategi med alle fagforeninger, den britiske regering og lokale myndigheder i Luton – trods usikkerheden omkring Brexit.

Fra 60- til 100.000 enheder

I 2017 blev der produceret 60.000 Vivaro varebiler på Luton fabrikken – med PSA platformen ventes en produktion på 100.000 biler på basis af PSA’s EMP2 platformen.

Carlos Tavares, øverste chef for PSA, takker aktionærer samt de britiske fagforeninger og den britiske regering for et godt samarbejde i forbindelse med fremtiden for fabrikken i Luton.

Han understreger, at disse fantastiske nyheder for Luton også er en klar demonstration, at PSA’s ”PACE!” plan bliver gennemført i hele Europa. Og det er en klar opfattelse fra alle eksperter, som har fokus på kunde-tilfredsstillelse.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk