Opel Grandland X er teknisk identisk med Peugeot 3008, men Opel har formået at skabe en mere komfortabel bil trods den ret faste affjedring, der sikrer et godt vejgreb på selv snoede biveje.

Som erhvervsbil er Grandland X i den store to-liters udgave med 177 hk et rigtigt godt valg, hvis man husker at købe de velformede og lægeudviklede AGR-sæder.

De har el-styring, memory og ventilation, som i testbilen sammen med læder-indretning løber op i 18.-20.000 kroner plus moms. Sædet alene uden læder koster vist en fjerdedel af beløbet.

Der var en slags støtteplade til venstre fod, men den er lidt skæv og derfor ikke så korrekt udformet som f.eks. i den større Insignia model. På komfortsiden kan vi ellers rose et godt to zoners klimaanlæg – samt varme i rat og sæder.

Nødbremse standard

På sikkerhedssiden skal vi nævne førerassistent med nødbremse, mens man bør tilkøbe den adaptive fartpilot til cirka 5.000 kroner. Navigationsanlægget Park & Go II Navi 5,0 Intellilink inklusive bl.a. avanceret p-assistance koster ca. 12.000 kroner – plus moms.

Blindvinkel-alarm er standard ligesom parkeringsassistent, regnsensor, automatisk op- og nedblænding, ON-Star nødkalds-system, linjevogter, træthedsregistrerings, foldbare sidespejle, Hill Start assistent, skiltegenkendelse og selvfølgelig esc stabilitetssystem.

Bilen har normalt 17 tommer alufælge – her var de udskiftet til 18 tommer fælge med 225/55 Conti dæk for ca. 3.000 kr. merpris. Fint på en ny motorvej. Endelig skal vi nævne Grip & Go Intelligrip med fem indstillinger af esc-systemet.

Over 1.000 kilometer

Vi kan tillige nævne udstyr som tagræling, USB-stik, midterarmlæn/midterboks, nøglefri start, to-vejs justerbart rat. Vi har slet ikke nævnt alt udstyr og ekstraudstyr – men der var for cirka 7.-8.000 kroner plus moms.

Vi kørte over 1.000 kilometer i bilen fra København med stop ved pressearrangementer i både Berlin og i Hamburg og retur via Kolding. Og sæderne betød, at man på intet tidspunkt følte træthed. I en SUV som denne sidder man også højt – og har bedre udsyn.

Vi målte brændstofforbruget fra København til Berlin med en afstikker til øen Rügen – over 719 kilometer og igen fra Berlin til Kolding over 625 kilometer. Forbruget for henholdsvis 46- og 38 liter – eller et forbrug på 15,6- og 16,4 km/l. Fabrikken siger et snittal på 22,2 km/l – efter den positive NEDC måling. Men vi kørte jo meget på motorvej – og så en hel del bykørsel.

To tons trailervægt

13 enheder er der solgt som gulpladebil siden lanceringen i forsommeren, men 2-liter udgaven burde alene med en trailervægt på to tons give den store muligheder blandt entreprenører. Med anhængertræk følger automatisk trailer stabilitets-system.

Samtidig er den ganske hurtig og meget smidig – hvilket kan ses på drejningsmomentet på 400 Nm. Letkørt er den også med det otte-trins automatgear.

Varerummet er på 1.600 liter og læssehøjden 780 mm. Indvendig dog 170 mm fra gulv til bagkant. Der er aflæggeplads under varerumsgulvet. Der er to fastgørelses-kroge i varerummet – ligesom et 12-volts stik (som der også er i kabinen).

Produktion til Tyskland

I øjeblikket produceres bilen i Frankrig, men fra næste år rykker produktionen til Opels fabrik i Eisenach nordøst for Frankfurt.

Testbilen koster eksklusive moms i standard Innovationudgave 266.900 kroner plus moms – hvortil kommer ekstraudstyret for cirka 70.000 kroner.

Tekniske data Opel Grandland X 2,0 CDTi:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 1.997 ccm.
Ydelse: 177 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 400 Nm v. 2.000 omdr.
Forbrug: 22,2 km/l.
CO2 udledning: fra 126 g/km.
Topfart: 214 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,1 sek.
Gear: 8 trins automatic.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.090/1.575 kg.
Lasteevne: 590 kg.
Max. taglast: 85 kg.
Trailervægt m. bremser: 2 tons.
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Dæk testbil: 225/55 R18 all season.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: Ventilerede skiver for/skiver bag. Esc. ABS. ASR.
Start/stop system: standard.
Læssehøjde udvendigt/indvendigt: 810/170 mm.
Sikkerhed: Nødbremse mellem 5- og 140 km/t.
Garanti fabrik: 2 år.
Pris for Innovation udgave: fra 266.900 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk