Man kan ikke skjule sig, når man racer gennem Øresundstunnelen i fremtiden. Efter et succesfuldt forsøg med automatisk fart kontrol (ATK) i tunnelen har politiet nu besluttet at gøre fartkontrollen mere permanent.

Det skriver Transportmagasinet på sin hjemmeside.

Den automatiske fartkontrol kan foregå ved at to spoler nedlægges i vejbanen. Spolerne registrerer, hvornår en bil passerer – og hastigheden beregnes mellem de to spoler samtidig med fotografering.

ATK eller lazer eller radar
Målingen kan også udføres med laser eller radar, så man ikke behøver at have betjente stationeret i tunnelen.

Lige siden Øresundsbron blev indviet i år 2000 har man diskuteret fartkontrol i Øresundstunnelen. Det danske politi har foretaget fysiske kontroller i tunnelen, men de har været farlige for betjentene at udføre med den intense trafik.

Desuden er fartkontrollerne hurtigt blevet fortalt videre til andre bilister gennem bl.a. SMS’er og via sociale medier.

Ønskede stærekasser
Øresundsbro Konsortiet har længe ønsket sig de såkaldte stærekasser, der er en automatisk, ubemandet kamera-fartkontrol – men de danske myndigheder har været imod.

I stedet kom en anbefaling fra Rigspolitiet om en ATK-kontrol – og den har Øresundsbron

For høj fart i tunnelen bliver dyrt for fartsynderne. Øresundstunnelen hører til Danmark – og man har politisk bestemt at sætte fartbødetaksterne op.
 
For førere af biler, lastvogne og motorcykler er minimumsbøden steget fra 500 til 1.000 kr. For alle forseelser, der giver såkaldte klip i kørekortet, stiger bøden til 2.000 kr. Ved frakendelse af kørekortet øges bøden til 2500 k

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk