Efter succesen på IAA transportmessen er MAN nu på rundt i Europa for at vise kunderne deres nye TG-modelserier – på MAN TG på TOUR 2016 – mest for at give vognmænd og chauffører en mulighed for at prøve de forbedrede køretøjer.

For nylig for karavanen nået til Danmark – og MAN’s danske hovedsæde i Greve syd for København.

Ud over et nyt design og helt ny kabineindretning og forbedrede sæder med nyt betræk, opfyldte alle det kommende Euro 6 c regelsæt for miljø. Det betød, at bilerne stort set alle havde fået ekstra 20 hk – f.eks. 500 hk i stedet for 480 hk. 500 hk er vigtigt, for det har en magisk virkning på mange vognmænd – modsat 480 hk.

Undgår olie-koks belægninger
De nye MAN motorer er optimeret på en masse punkter for at give den bedre økonomi – bl.a. nye stålstempler, blyfrie lejer og brug af flammering, så man undgår olie-koks belægning. Det har samtidig betydet længere serviceintervaller.

Desuden ny vandpumpe, der kører med lavere omdrejninger – og har lavere forbrug. Det sparer én pct. af brændstoffet i opvarmningsfasen.
12 forskellige TGL, TGM, TGS og TGX lastbiler deltager  MAN TG på Tour 2016.

Vi var med – og nåede at prøve tre af modellerne på den ret korte syv kilometer rundstrækning, der var udlagt – så alle kunne på en tur. Så det var så at sige kun en smagsprøve – og vi vender tilbage med en test af nogle af bilerne på et senere tidspunkt.

Performance Line med 640 hk
Vi lagde ud med toppen af kransekagen – en specialudstyret D38 TGX 18.640, den kraftigste lastbil hos MAN med 640 hk i en særlig ”Performance Line Edition” med XXL førerhus. Der var også læder/alcantara betrukne sæder. Med følger så Performance Lina pakken med bl.a. styling-kit.

Bilen vejede 40 tons – og den kraftige maskine med 3.000 Nm havde ingen problemer med at trække rundt med denne last. Man sidder godt bag rattet i det lækre førersæde. De nye TipMatic udgaver sikrer bløde skift. Bilen havde luftaffjedring for og bag.

I kabinen er instrumenteringen blevet ændret og fremstår langt mere moderne end før – med nyt rat (læder) farvedifferentieret design i hele kabinen og valg af nye materialer. Hertil kommer så nyt infotainment system med større skærm.

Efficient Line 3
Den næste bil er nok mere interessant for danske forbrugere – den nye Efficient Line 3 model med den opdaterede 500 hk motor baseret på D26 serien samt en ny 12+2 gearkasse, som produceres af Scania, men med MAN’s eget software program.

Efficient Line betyder, at bilen er udviklet for at være økonomisk – altså med særlige dæk, særlig aerodynamik og optimeret teknik. I alt 6,35 pct. bedre brændstoføkonomi har bilen i forhold til forgængeren Efficient Line 2 – testet af TÜV i Tyskland. Den samme forbedring havde Efficient Line 2 i forhold til første Efficient Line 1.

Igen var der 40 tons totalvægt, men på den korte og flade rundstrækning klarede bilen sagtens opgaven. Der var flere rundkørsler – men bilen er meget letkørt, så det foregik uproblematisk.

Til sværgods-transport
500 hk og 2.500 Nm er rigeligt til de fleste eksporttrækkere – hvor 640 hk udgaven måske mere er til sværgodstransport og lignende.

Vi nåede jo aldrig rigtig op i fart på den korte rute, der bl.a. omfattede en befærdet Taastrup-Køge Landevej.

Men bilen er letkørt og man er glad for de hurtige og nærmest lydløse gearskift. Velfungerende er retarderen i flere trin, som var rar med de mange sving og de mange rundkørsler. Komforten er god med bilens parabel/luft affjedring.

XLX førerhus
Førerhuset var størrelse XLX – godt nok til en eksporttrækker. Der er rimelig plads.
Efficient Line 3 bilen har MAN Efficient Cruise, der omfatter en GPS styret speedpilot og Efficient Roll, hvor bilen kører i friløb, hvor det er muligt – men lidt svært at få glæde af over syv kilometer.

De mange sving betød ekstra meget brug af spejlene, som er ret store – og det forringer udsynet lidt ved bl.a. højresving. På vores ture var der medkører i lastbilen fra MAN – så er der ekstra ”øjne” under arbejdet.

Tank-transport
Den sidste bil, jeg fik prøvet, var en tank-silo transportbil – en D26 TGS 18.420 trækker med parabel/luft affjedring.

Den havde 12,4 liters motor på 420 hk og 2.100 Nm ved 930-1.350 omdrejninger – og det var godt nok til at trække bilens 40 tons totalvægt.

Bilen havde TipMatic 12+2 gearkasse med SmartShifting og Upshift support, hvor de roligere skift er med til at lette arbejdet. Bilen havde det lille L-førerhus, men TGS modeller er nødvendigvis heller ikke til eksportkørsel. Blen havde ikke retarder – men en kraftig motorbremse på 4.100 Nm.

Øget sikkerhed
Sikkerhedsudstyret omfattede linjevogter og nødbremsesystem.

Alle de nye MAN lastbiler kendes ved en helt nydesignet front, der er knap så rå som tidligere. Nu er køleren tildækket. Det skulle give bedre køling i hjørnerne af køleren. Selve løven er ændret og fremstår med sort baggrund.

Braunschweig og München
Løven blev først anvendt til det hedengangne bus- og lastvognsmærke Büssing, som MAN overtog i 1971. Løven (opstået formentlig fra midten eller slutningen af 1160’erne) symboliserer hertug Heinrich der Löwe af Sachsen og Bayern. Han blev født i Büssings hjemby Braunsweig i 1129 – og historien fortæller, at han grundlagde München, MAN’s hjemby.

Münchens grundlæggelse går tilbage til 1158, da Heinrich de Löwe med magt forlagde broen over floden Isar til munke-bosættelsen Munichen (hos munkene) med det formål at lede den øst-vest-gående saltvej og dermed toldafgifterne ind på sit territorium.
(kilde: Wikipedia)

Teknik MAN TGX Performance Line:
Model: TGX 18.640 4×2 LLS.
Type: D38.
Førerhus: XXL.
Slagvolumen: 15,2 liter.
Ydelse: 640 hk.
Moment: 300 Nm v. 900-1.400 omdr.
Miljø: Euro 6 m. SCR, EGR og AdBlue.
Gearkasse: MAN TipMatic 12.29 DD.
Bagaksel: HY 1.350 – gearing 2.53.
Totalvægt trækker: 18 tons.
Egenvægt: 8.345 kg.

Teknik: MAN TGX Efficient Line 3:
Model: TGX 18.500 4×2 BLS – EL.
Type: D26.
Førerhus: XLX.
Slagvolumen: 12,4 liter
Ydelse: 500 hk
Moment: 2.500 Nm v. 930-1.350 omdr.
Miljø: Euro 6 m. SCR, EGR og AdBlue.
Gearkasse: MAN TipMatic 12+2 27 DD m. retarder.
Bagaksel HY 1.350 – gearing 2.53.
Totalvægt: 18 tons.
Egenvægt: 8.420 kg.

Teknik: MAN TGS Tank-silo.
Model: TGS 18.420 4×2 BLS – TS.
Type: D 26.
Førerhus: L.
Slagvolumen: 12,4 liter.
Ydelse: 420 hk.
Moment: 2.100 Nm v. 930-1.350 omdr.
Miljø: Euro 6 m. SCR, EGR og AdBlue.
Gearkasse: Tipmatic 12 26 DD SmartShifting. Motorbremse.
Bagaksel: HY 1.350 med gearing 2.53.
Totalvægt: 18 tons.
Egenvægt: 6.556 kg.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk