(STOCKHOLM)

15. januar går det løs – så er der premiere på den nye Mercedes X-klasse i Danmark. Den første Premium Brand pick-up i sin klasse.

For første gang nogensinde forsøger Mercedes-Benz sig nu med en ægte pick-up bilmodel – den første Premium Brand pick-up nogensinde i sin klasse på et tons nyttelast.

Dansk premiere er sat til den 15. januar næste år. Prisen begynder ved 313.303 kr. inklusive moms for basis ”Pure” modellen med 4×2 to-hjulstræk og 17 tommer stålfælge.

Den dyrere ”Progressive” model med 4×4 firehjulstræk og 190 hk begynder ved 384.243 kr. inklusive moms. Begge priser med manuel gearkasse. 7-trins automatgear koster ca. 15.000 kr. inkl. moms. Topfart i X250 er 176 km/t.

Acceleration til 100 km/t er 11,8 sekunder. Gennemsnitsforbrug opgives til 13 km/l.

Pris efter stykafgift

Dyreste version hedder ”Power” – den koster med firehjulstræk og automatgear 436.684 kr. inklusive moms.

Totalvægten er 3,2 tons. Derfor beregnes priser efter stykafgift på 56.800 kroner.

Ved testen i Sverige prøvede vi kun ”Power” modellen med 190 hk, som svenskerne satser på. Naturlig med bagsæder. I Danmark vil de fleste modeller være på gule plader.

Plastrat og stålfælge

Udover stålfælge kører Pure-udgaven med stofsæder, plastrat, plastkofanger, halogenlygter og fire fastgørelsespunkter i ladet.

I den dyrere Progressive model fås bl.a. karosserifarvede kofangere, regnsensor, alu- træ-og pianolak detaljer, 17 tommer alufælge, lædersæder og fastgørelses-skinner i ladet samt el-justerbare sidespejle.

Dyreste Powermodel får krom detaljer i fronten, LED lygter, 18 tommer alufælge, el-indstillelige lædersæder, vipbare sidespejle og klimaanlæg. Med stylepakke får man 19 tommer alufælge.

Alle biler fås med flere hardtopmodeller – og jalousilukning.

Test i Rumænien og Sverige

Vi har allerede prøvet den nye pick-up flere gange. Først i Rumænien i forbindelse med test forud for kåringen af årets pick-up i Europa, og forleden ved et arrangement i Stockholm.

Testen i Rumænien foregik over 1.200 km. på elendige asfaltveje i både sne og regn samt på en særdeles udfordrende off road testbane nær Brasov i Transsylvanien.

Mercedes-Benz X-klasse er bygget i samarbejde med Nissan, og bilen bygges på Nissans fabrik i Spanien. Bilen er dermed søstermodel til Nissan Navara og Renault Alaskan. Sidstnævnte sælges dog ikke i Danmark.

V6 motor til sommer

X-klasse har arvet 2,3 liters motorerne på 160- og 190 hk fra Nissan. Mercedes kalder dem X220d og X250d. Til sommer kommer en udgave med V6 motor på 258 hk og 500 Nm– som kendes fra bl.a. Mercedes-Benz GLC.

Mercedes-ingeniører har strammet affjedringen lidt op i forhold til Nissan Navara, forlyder det – og bilen har mindre frihøjde. Højere frihøjde som Navara kan dog fås. Sporvidden er øget fra 1.570- til 1.625 mm. på bagakslen og til 1.632 mm. på forakslen.

Vadedybden er på 600 mm med normal frihøjde. Den klarer en stigning på 45 grader.

Fra 11,8 km/l med automatgear

Økonomisk klarede den 11,8 km/l med automatgearkasse.

Man satser meget på kunder, der ellers har kørt SUV, men som vil prøve en ny lifestyle bil med al tænkelig luksus og ekstraordinære terrænegenskaber – både med plads til Mountain Bike eller skiudstyr.

Herhjemme er målgruppen selvstændige firmaejere og håndværkere, der ønsker en særlig chefbil. Man regner bl.a. med kunder, der vil bruge bilen indenfor jagt, fiskeri og hestesport.

Ved testen i Rumænien kørte X-klasse modellerne på Conticross Contact dæk.

Nøglen er fra Nissan

Mercedes har gjort meget ud af at gøre bilen til en Mercedes, selv om mange mener, at nøglen skulle være en ægte Mercedes nøgle i stedet for en Nissan á like. Men instrumentbordet er helt anderledes og meget luksuspræget – og helt Mercedes’ eget.

Der er også gjort meget ud af fronten, så man ikke er i tvivl om, at her kommer en ægte ”Mercer.” Også designet af bagpartiet er ændret meget. Bilen er 50 mm bredere end Navara – og modsat Navara er der være plads til en europalle på ladet.

Kabinen er i det hele meget anderledes end dens fætre fra Nissan og Renault – bl.a. andet sæder og betræk samt valget af træ og aluminium på instrumentbræt og dørsider.

Mindre aflæggeplads

Der er dog forsvundet noget af aflæggepladsen på grund af det store instrumentbræt. Komforten er lidt bedre end i Navara og Alaskan.

Mercedes-følelsen gennemsyrer alt fra materialevalg til infotainmentsystem og innovative sikkerhedsfunktioner, som også finder vej til X-Klassen.

Topmodellen bliver som nævnt udstyret med en V6-dieselmotor, som leveres sammen med Mercedes-Benz 4MATIC-systemet, der sikrer permanent træk på alle hjul.

Trailervægt på 3,5 tons

Drivlinen er udstyret med elektroniske differentialespærrer, og X-Klassen får en lasteevne på 1,1 tons, mens den maksimale trailervægt er 3.500 kg.

Bilen kan fås i ni forskellige farver og med 17-, 18- eller 19-tommers fælge.

Spærredifferentiale samt firhjulstræk med reduktionsgear findes som tilvalg.

Sikkerhedsudstyret inkluderer blandt andet syv airbags, bremseforstærker, Active Lane Keeping-assistent og Færdselstavleassistent. 360 grader-kamera findes som tilvalg. Alle modeller har AEB nødbremsesystem – mens ACC Adaptivt fartpilot beklageligvis ikke kan fås.

Mercedes Me

Ligesom andre Mercedes-modeller er X-Klassen udstyret med ”Mercedes me”. Det betyder, at bilen har sit eget SIM-kort, der giver information om bilens position, brændstofniveau og anden driftsstatus direkte i en app.

Bilen giver også selv information om servicebehov til værkstedet og kan selv ringe efter hjælp i tilfælde af en ulykke. Mercedes me giver også mulighed for Live Traffic Information, som opdaterer med information om ulykker eller kø direkte i navigationen – og selv regner nye ruter ud.

Den direkte konkurrent til den nye X-klasse er Volkswagen Amarok, som også begynder med 163 hk – og også Amarok fås fra næste sommer med en 258 hk V6 motor. Alle Amarok modeller kører i øvrigt med V6 motorer i dag.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk