Sammen med den schweiziske netbutik siroop.ch og den amerikanske drone-producent Matternet har Mercedes-Benz Vans i efteråret gennemført 100 post-leverancer.
Der spares rigtig mange timer, når man anvender droner til at levere varer til kunder, der bor i lidt øde områder.
Men i mange tilfælde gælder det også leverancer til kunder byområder, hvor dronen fragter en vare fra leverandøren til taget af en varebil, som så kører den sidste strækning frem til kunden.
Sparer tid
Hovedideen her er, at man sparer langsommelig transport gennem trafikerede områder – men at bruge droner til at fragte varer direkte til kunderne mener man hos Mercedes-Benz endnu ikke kan lade sig gøre – så bliver der for meget drone trafik i bycentre til gene for samfundet.
Mercedes-Benz Vans har længe arbejdet på at kombinere deres varebiler med droner – og har planer om at investere over tre mia. kroner i projektet.
Fra 25. september til 13. oktober gennemførte ”Mercedes-Benz Vans & Drones” 100 vellykkede post-leverancer til 50 kunder i Zürich området i Schweiz.
To Vito og to droner
De to Vito-varebiler kørte cirka 17 kilometer i snit fra drone-landingen til leveringen til kunden. Bilerne er indrettet med et mini-sorteringsanlæg, som så sorterer varerne, som de to droner i forsøget leverer.
Mercedes leverede en række specialbyggede Vito varebiler til projektet, som blev gennemført i samarbejde med den schweiziske internet-butik siroop.ch, der i perioden leverede alt fra dagligvarer til elektronik via droner, som her er udviklet af det amerikanske firma Matternet.
Forsøget skal nu evalueres, men der er stadig udfordringer i form af lovbestemmelser, som p.t. forhindrer en lang række drone-flyvninger.
Internethandel – og politi
Herhjemme kræves en vidtgående uddannelse for at flyve droner professionelt. Droner bruges meget af fotografer, der skal tage billeder fra oven – men senest har politiet anvendt droner for at følge pushere og deres kunder på Christiania i København.
Droner har længe været brugt til at levere f.eks. medicin og mad i udviklingsområder, hvor det kan være svært at få forsendelser hurtigt frem.
Også andre internetbaserede virksomheder forsker i brug af hurtige leverancer af bestillinger til kunderne.