Det bliver de seneste to års internationale varebilskåringer, der kommer til at danne baggrund for dette års danske varebilskåring – Årets Varebil i Danmark 2025, kåret af Danske Motorjournalister.

For internationalt vandt Ford Transit Custom prisen ”Van of the Year” for 2024 – og Renault Master vandt samme pris for 2025. Nu er de i spil til den danske titel.

Selve overrækkelsen af prisen finder sted på åbningsdagen ved Transport 2025 i Herning torsdag i næste uge.

Testprocedure på Sjælland

Men i dag var juryen samlet til en  lang dags test af de nyeste varebiler i Danmark – med udgangspunkt på Sjællandsringen ved Roskilde – og her blev tre varebiler så efter reglerne nomineret.

Det vil sige, at det blev til fem varebiler, fordi de fire af bilerne parvis teknisk er ens.

Det var Renault Master, der får følgeskab af søstermodellen Nissan Interstar – og Ford Transit Custom, der får følgeskab af den nye Volkswagen Transporter.

Både el og diesel

Alle fire køretøjer fås såvel elektriske som dieseldrevne – og på Sjællandsringen stod Master både som el og diesel, mens Interstar kun deltog i eludgave.

Ford stillede med to elektriske Custom modeller, mens Volkswagen stillede med to dieseludgaver af Transporter – for de er først klar til at præsentere deres elektriske Transporter og tre-fire uger.

Bilerne bygges alle på Fords fabrik i Kocaeli i Tyrkiet – med fremstår med hver deres DNA.

Toyota Proace Max

Den sidste deltager ved nomineringen blev Toyotas nye flagskib Proace Max, der er søstermodel til en række varebiler fra Stellantis så som Peugeot Boxer og Fiat Ducato. Toyota giver ekstraordinært op til 10 års Relax garanti på deres køretøjer.

Det var ikke muligt for den danske importør af de fire varebilsmærker fra Stellantis at stille op i dag.

Bilerne var både parate til at køre for juryen med og uden læs. Trailere fra den danske Ifor Williamds importør i Kalundborg gjorde det yderligere muligt at teste bilerne med yderligere vægt.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk