Flere og flere virksomheder og offentlige institutioner har fået øjnene op for ladcyklen til ”Last Mile” transport især i bycentre.

Der spares tid og penge ved at droppe varebilen til transport af mindre forsendelser i de trafikalt stærkt plagede bycentre. Med cykel kan man holde direkte ud for kundernes forretninger.

Én af pionererne herhjemme er det københavnske firma Larry vs Harry (Larry versus Harry), hvis ”Bullitt” ladcykel er blevet særdeles populær – faktisk både for private, virksomheder og det offentlige.

Barndomsvenner

Larry hedder egentlig Lars og Harry hedder Hans – alias Lars Malmborg og Hans Fogh.

De er barndomsvenner.

Lars Malmborg er ingeniør og udviklede bl.a. trehjulede ladcykler. Hans Fogh er uddannet tømrer, og han brugte i gamle dage selv en Long John budcykel til at fragte sine værktøjer frem til arbejdsstedet.

Hans styrer salget og Lars produktionen, som foregår dér, hvor Lars i dag bor – på Taiwan.

10 pct. salg i udlandet

10 pct. af salget er i dag i udlandet – og i dag sælges cyklen på flere markeder i udlandet. Blandt andet Holland, Frankrig og Tyskland. De største virksomhedskunder til Bullitt ladcykler er i Holland og Frankrig..

Kvalitet er et vigtigt parameter for den danske cykelproducent, som selv har stået for design og udvikling af Bullitt.

Begyndte i 2007

Man har i dag flere samarbejdspartnere på Taiwan, hvor 50 pct. af alle cykler, der bygges, er luksuscykler. Elmotorerne og gear til elcyklerne kommer fra Japan.

Starten gik for 16 år siden – efter en skitse på en serviet,

Sidste år blev det i øvrigt til en tredjeplads ved konkurrencen VM i Cargobike ved IAA Mobility udstillingen i München.

140.000 km på samme cykel

Larry vs Harry solgte for 10 år siden en ladcykel til et cykelbud i Berlin. ”Larry VS Harry” har netop byttet cyklen med en ny – men den gamle fungerede fint, selv om den havde kørt 140.000 km. Nu bruges den gamle cykel til markedsføring.

”Med ladcyklen kan der leveres dobbelt så mange pakker i timen – plus at ”chaufførerne” slipper for både problemer med trafik og parkering – inklusive p-bøder,” siger Hans Fogh, der sammen med Lars Malmborg fik ideen til Bullitt i 2015.

I en ny undersøgelse om logistik i byerne var der 50.000 p-bøder med i resultatet. Både håndværkere og bude er nødt til at smide deres varebiler, hvor det er forbudt – og mange får bøder.

Kommer hurtigst rundt

”Vi har mange danske og udenlandske virksomheder, der besøger os i vores Flagship-store i København for at lære om budcykler og infrastruktur i byer,” siger Hans Fogh.

Blandt de offentlige kunder er Region Hovedstaden, som bl.a. anvender Bullitt cyklerne til at hente blodprøver hos de praktiserende læger. RH har købt foreløbig ca. 20 ladcykler og har fået monteret kølekasse på ladet – udviklet af virksomheden ”Stubbe.dk.”

”Det er jo altid i myldretiden – omkring 16-tiden – at blodprøverne skal hentes, og her er trafikken allerværst. Det handler om hurtigt at kunne få blodprøverne til laboratorierne – og cyklen virker, og den forurener heller ikke,” siger Hans Fogh.

Begyndte med en Long John

For 50 år siden var det Long John cyklen, der var populær som ladcykel – og det er også den, som lægger til grund for Bullitt – bortset fra at Bullitt er produceret af aluminium og med sine (fra) 19 kg. knap så tung som Long John. Med en bredde på 46 cm fylder den heller ikke så meget på vejen.

Men til forskel for Long John kan man få en mængde ekstraudstyr til Bullitt, som i basisudgave koster 16.000 kroner, mens den elektriske udgave koster 37.000 kroner.

Nyeste udgave er en 22 cm længere erhvervs-udgave – ligesom der er tre størrelse batterier at vælge imellem.

Største målgruppe erhvervslivet

Konkurrenten er nok bilindustrien, selvom varevognen dog stadig er et vigtigt transportmiddel – ligesom lastbilen – men de skal begge anvendes længere ude i transportkæden. Der kan så være omladestationer på vejen.

”Vores kunder har både cykler, varebiler og nogle også lastbiler. Det gælder bl.a. et budfirma, som har 10 af vores cykler,” siger Hans Fogh.

I dag sælger vi 20 pct. af vores Bullitt cykler til erhvervslivet. Om fem år tror vi, at tallet er op mod 70 pct., siger Hans Fogh.

Cykler til alt

I dag har man hovedkontor i Frederiksborggade i København, hvortil kommer forretningen i Esrumgade på Nørrebro og lageret i Værløse – 19 km væk.

Men turen til Værløse bliver oftest taget af Hans Fogh selv på sin Bullitt cykel. Det tager 45 minutter og er god motion, som han siger.

”Jeg har ikke bil – men vi bruger naturligvis budfirmaer med varebiler, når vi skal levere cyklerne,” siger Hans Fogh.

Larry vs Harry standard faktaboks:
Stel: Aluminium
Frontgaffel: CroMo stål.
Styr: CroMo stål og alu-dele.
Længde: 2.430 mm.
Bredde/ramme: 460 mm.
Tykkelse/bund: 68 mm.
Forhjul: 20 tommer.
Baghjul: 26 tommer.
Foraksel: 100 mm.
Bagaksel bredde: 135/142 mm.
Vægt: 19 kg.
Max. vægt med person: 180 kg.
Første Bullitt: april 2008.
Nordligste ejer: Nuuk, Grønland.
Sydligste ejer: Christchurch, New Zealand.
Pris: 16.000 kr.
(merpris med el: 21.000 kr.)

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk