Sikkerhed frem for alt, når man kører rundt med en palletruck på lageret – så Rocla i Finland har udviklet et rat i stedet for håndtag på den nye TPX 25 palletruck.

For truckførerne, der besøgte Rocla standen på Transport i Herning i år, har det været lidt af en oplevelse at se en palletruck med multifunktionsrat – men selv om det er fedt at se på, så er det sikkerheden, der er i højsædet – for rattet er enklere at betjene.

Optimal ergonomi
”En palletruck med ståplade kan køre op mod 12 km/t – og så skal man være helt koncentreret. Rattet betyder samtidig optimal ergonomi for medarbejderen – et område, der de seneste 10 år har fået meget mere fokus, siger Peter Møller, adm. direktør for Rocla i Danmark – og formand for IFAG, Importører og Fabrikanter af Gaffeltrucks i Danmark.

Halvdelen warehouseudstyr
Halvdelen af truckmarkedet i Danmark består af warehouse-udstyr så som palletrucks og halvdelen af gaffeltrucks. Og for warehouse delen er 46 pct. palletrucks, 46 pct. stablere, fire pct. reachtrucks og fire pct. plukketrucks.

”Vi ser flere og flere selvkørende palletrucks, for i dag må man ikke trække mere end 400 kg. Og indenfor gaffeltrucks ser vi også, at el-trucks tordner frem – ikke mindst af miljømæssige årsager. Hvor motortrucks for 10-15 år siden udgjorde tre fjerdedele af alle motortrucks og eltrucks 25 pct – så er det omvendt i dag. Vi ser da også, at Arbejdstilsynet presser på, siger Peter Møller.

Flere trucks med brint
For gaffeltrucks vil man fremover nok også se flere brint-drevne trucks – de er helt rene, og ved at bruge dem på et lille område, er der ingen problemer med infrastruktur og forsyning.

Rocla Danmark sælger i dag mærkerne Rocla, Caterpillar og Mitsubishi Warehouse-udstyr og gaffeltrucks. Mitsubishi Heavy Industries (MHI) er moderselskab – men pr. 1. april i år er MHI gået sammen med Nippon Yusoki Co. (Nichiyu) og har samlet deres gaffeltruck-aktiviteter.

Travlhed med HI-messen
Lige nu har Peter Møller  iøvrigt travlt med at arrangere HI messe i efteråret. 

Medlemmerne af brancheforeningen IFAG har iøvrigt valgt i år at udstille hver for sig i stedet for på en samlet stand.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk