Den første sne er faldet – og dermed er de første vinter-uheld på vejene indtrådt. Statistikken fra bl.a. Vejdirektoratet viser, at varebiler procentuelt er involveret i flere uheld end personbiler – men de kører også mere på vejene.

Samtidig er nye varebiler ganske hurtige – modsat tidligere – og sætter man så helt unge chauffører bag rattet, så går det ofte galt. For de har travlt og kører ofte lidt for frisk og hurtigt – og har sikkert ofte et stramt program.

Mareridt

Derfor burde en tur i grøften og det efterfølgende værkstedsophold være enhver varebilchaufførs eller håndværkers værst tænkelige mareridt.

Lige præcis det scenario kan meget let blive til virkelighed til vinter. Dæktællinger viser nemlig, at tæt ved halvdelen af varebilerne kører på sommerdæk om vinteren.

“Med det ringe vejgreb, som sommerdæk har på vinterlige veje, er det bestemt ikke nogen god idé,” siger Dækimportørforeningens formand, Kenneth Saust.

Dobbelt bremselængde

Han peger på helt friske, tyske dæktest som viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje.

Når det gælder igangsætningsevne og svingegenskaber ser det lige så slemt ud for sommerdækkene – og kører man på byggepladser og andre steder, hvor der er fedtet, kan det blive decideret svært at komme frem.

“Risikoen for uheld er således meget større, hvis man kører på sommerdæk. Og har man blot et mindre uheld, er det dyrt sparede penge ikke at skifte dæk,” siger Kenneth Saust.

Store summer

Han fortæller, at buler i bilen og tabt arbejdsfortjeneste selv ved et mindre uheld let løber op i mellem 10.- og 20.000 kr., mens fire nye vinterdæk til en varebil måske kun koster omkring 4.-5.000 kr. inklusive montering.

“Den merudgift kan meget hurtigt være tjent ind for et håndværker- og transportfirma, og så er det værd at tænke på, at man også har et ansvar for de bløde trafikanter, som er cyklister og fodgængere. Hvem har lyst til at tænke på, at man havde et uheld med denne type trafikant, fordi man havde sparet på det rette dækvalg,” siger Kenneth Saust.

Dækstatistik for varebiler

Ved seneste januar-dæktælling for varebiler, foretaget af Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed, kørte 42 pct. af varebilerne på sommerdæk i januar, selv om vejr- og vejforhold kaldte på M+S-mærkede vinterdæk med snefnugsymbol.

Facts om varebiler om vinteren

To tredjedele (65 pct.) har ikke tjekket dæktrykket den sidste måned.
22 pct. kørte med mindre end de anbefalede tre mm mønsterdybde.
Ud af disse 22 pct. var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.

Ikke dyrere med to sæt dæk

I store træk er det lige så billigt at benytte to sæt egnede dæk som et, der kun er egnet en del af året. Man slider jo kun et sæt ad gangen og kører cirka den samme samlede distance på dækkene.

Så forskellen er udgiften til fire ekstra fælge og hjulskift to gange årligt. Den udgift kan dog hurtigt udlignes, hvis man får blot en enkelt bule i bilen ved at køre galt på sommerdæk på vinterlige veje – og rammer man en blød trafikant, kommer der en moralsk dimension ind i billedet, som de fleste gerne havde været foruden.

(Kilde: Dækimportørforeningen.)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk