Der findes endnu ikke så mange små fabriksbyggede elektriske varebiler på markedet, som kunne opfylde behovet for ”Last Mile” Delivery – altså levering af forsendelser i bycentre.

Derfor må mange bl.a. pakke-distributører finde en lille elektrisk personbil og ombygge som gulpladebil.

Der er ingen afgifter på de fleste elbiler – under ca.  450.000 kroner – men man kan som virksomhed trække momsen.

Succes med ombygninig

Volkswagen i Danmark har blandt andet haft succes med at tilbyde de elektriske ID.3 og ID.4 som gulpladebiler.

Men et nærmest firkantet design ville være optimalt – og her kunne den nye Mini Countryman være et godt bud.

Vi har prøvet den for nylig kortvarigt på Østsjælland med små veje og mindre byer – til et arrangement hos De Danske Bilimportører.

Firkantet varerum

Vi er ret begejstrede for bilens udformning hvad der kunne blive til et stort firkantet varerum på cirka 1.500 liter.

Fabrikken har tidligere tilbudt Minien som Van – i diesel- og benzinudgaver, men den danske importør valgte dengang at ombygge personbilen af økonomiske årsager. Den er dog ikke på programmet mere.

Fin kvalitet

Som eludgave ville den nye Countryman virkelig have en mission som Van. Der er dog en høj indvendig læssekant, men der er også masser af aflæggeplads i kabinen.

Der er BMW, der producerer Mini’en i dag – og det har smittet af på kvaliteten, som er virkelig god.

Som på skinner

Samtidig kører bilen fremragende – eller som man også siger: på skinner. Som den i øvrigt altid har gjort – og man bliver fortsat inspireret af at køre i den.

Samtidig sidder man rigtig godt bag det lille læderrat med fin komfort – om end ryglænet ikke indstilles trinløst med rulle.

Ligesom i 1959

Elmotoren yder 204 hk – som nærmest har været standard på mange mindre elbiler. Batteripakken yder 66,5 kWh. Rækkevidden er cirka 400 km. AC opladninig sker med 22 kW – DC hurtigladning med 130 kW. Der findes også en 4×4 udgave med 313 hk.

Kabinen er præget af det store centralt placerede runde speedometer – som har været et særkende for Mini’en siden begyndelsen i 1959.

Kræver tilvænning

I dag er der alverdens oplysninger om bilen, der skal hentes dér – og det kræver tilvænning – og så er en tur på Stevns ikke nok.

Problemet, som kendetegner mange elbiler, er, at alt samles på én skærm, hvor man skal blade rundt for at betjene den – og så skal man hele tiden tage øjnene fra vejbanen.

Van til 300.000 kroner

Minien er dog ikke værst, for der en lille skærm foran chaufføren, så han eller hun kan se, hvor hurtigt, der køres.

På hvide plader koster den 375.000 kroner – og et godt bud som Van kunne være 300.000 kroner eksklusiv moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk