2008 Van er på trapperne som alternativ til den lille 208 Van og de større 3008 og 5008 Van. De sidste to udgaver har været ganske populære – dog i et begrænset marked, men nu kommer Peugeots første såkaldte crossover model, der har lidt større frihøjde end 208 og til et levere prisniveau end 3008 og 5008 Van.
208 Van giver kun begrænset plads bag rattet til folk omkring 1,80 meters højde på grund af adskillelsens placering. Det problem har man ikke i 2008.
Ser man på interessen ved introduktionen i sidste weekend, så er interessen i hvert fald positiv – og ser man på antal solgte biler – dog især på hvide nummerplader – nåede det op over 500 enheder.
2008 er helt sin egen
2008 Crossover er helt sin egen – men køreegenskaberne fra en 5-dørs udgave med rummeligheden fra en SUV. Man sidder højt og har derfor godt udsyn fra førerpladsen. Crossover-typen er blevet den helt store succes i Europa – efter at Nissan indførte genren med deres Qashqai og senere deres Juke. Begge leder deres respektive klasser (segmenter).
Men det mener Peugeot, at 2008 skal ændre på. Målet var inden introduktionen en førsteplads i mini-SUV segmentet og ambitionerne er ikke blevet mindre efter de første ugers salg, der er tre gange højere end forventet: I slutningen af maj var 2008 solgt i 16.000 eksemplarer i Europa.
Peugeot vil være nr. 1
Det er samtidig fabrikkens mål om at blive leder i B-segmentet i Europa. Det er godt på vej til at blive realiseret med 208, der i slutningen af maj måned var solgt i flere end 314.400 eksemplarer – og var den mest solgte model i sit segment i flere lande i april i Danmark – men også i lande som Frankrig og Holland.
2008’s salgssucces betyder, at fabrikken i Mulhouse, hvor 2008 bliver produceret, øger sin kapacitet – og produktionen af 2008 fordobles fra 5.000 enheder til 10.000 enheder om måneden fra september måned.
Mange crossover om budet
Men der er mange om buddet. Crossover klassen er efterhånden stor – og netop nu er Renault kommet med sin Captur model, Opel med sin Mokka, Fiat med sin 500L, Mini med deres Countryman, VW med sin Golf Plus – og Chevrolet er på vej med sin Trax og Ford med sin EcoSport.
Man kan også f.eks. tage Citroen C4 Aircross og dens ophav Mitsubishi ASX med. De fleste biler, der kan blive godkendt på gule nummerplader. Countryman sælges dog ikke som Van – her må man ned i en anden klasse med Mini Clubman for at få en Van.
Og var der jo lige Juke og Qashqai fra Nissan, som først skal besejres i Europa.