331 flere varebiler i 2012 end i 2011 betød, at Peugeot i Danmark rykkede fra 7.- til 5. pladsen efter VW, Ford, Mercedes og Opel. Peugeot var dermed årets højdespringer.

1.995 enheder blev det til mod 1.664 enheder i 2011, men faktisk har Peugeot øget varebilsalget siden 2006 takket været et bredt program af både fødte varebiler og ombyggede personbiler  – eksempelvis 3008 og 5008.

Peugeot Professional
Hemmeligheden er ikke mindst opbygningen af Peugeot Professional, hvor udvalgte forhandlere med støtte fra importøren bliver specialiseret i varebiler, som kræver anderledes baggrundsviden end ved salg af personbiler – bare tag spørgsmål om opbygninger, vægte og servicekontrakter. Her gælder det om paratviden fra sælgeren.

”Vi har solgt rigtig godt af vores Expert og Partner modeller – og interessen for 208 som Van har været stor. Lige venter vi dog på en endelig godkendelse fra Skat, siger informationschef i Peugeot Danmark, Hanne Sørensen.

Nye MPV Vans i 2013
I 2013 er der ikke planlagt helt nye varebil-modeller fra Peugeot fabrikken, men både Expert og Partner er i de seneste  par år blevet faceliftede,

Hvad angår de ombyggede 3008 og 5008 modeller, vil de komme i nye udgaver i 2013 – desuden kan man også få en 208 GTI som Van til sommer – og i efteråret kommer en ny 308-serie. Mest spænding bliver der dog omkring den nye cross over 2008, der også kommer til sommer.

Verdensomspændende
Det bliver i øvrigt en af fabrikkens første verdensbiler, der ud over i Frankrig også skal bygges i Sydamerika og i Kina.

Med et stærkt faldende fald i Sydeuropa på 57 procent, er der påkrævet  at have øget fokus på produktion og salg i andre verdensdele.

I dag er salget udenfor Europa på 38 pct. for koncernen – målet er  50 pct. i 2015.

Syv mia. Euro i statsgaranti
Ganske vist har PSA-koncernen (Peugeot og Citroën fået syv mia. Euro i statsgaranti fra den franske stat – primært for at kunne undgå en lukning af Aulney fabrikken nær Paris (ved Charles de Gaulle lufthavnen) – men fortsætter krisen er PSA nødt til at skære ned på udgifterne. De franske fagforeninger er dog meget stærke – og det spiller også en væsentlig rolle.

Spænding bliver der også med det øgede samarbejde med General Motors. De to koncerner skal bygges en fælles MPV i C-segmentet (308-klassen), men resultatet vil først blive vist i 2016. Med GM arbejder man også på at udvikle en ny platform til B-segmentet (208-klassen).

Satser på hybridteknik
De to koncerner vil dog beholde hver sin identitet. Platformen skal også kunne anvendes til biler med alternative drivmidler.

Her satser PSA primært på hybridteknologi – og har sat elbilen i skammekrogen.

Herhjemme kan man kun få elbilen Ion på bestilling – og den nye Partner Electric er ikke planlagt solgt herhjemme endnu. Danskerne er ikke parate til elbiler. De har ikke taget elbiler til sig, som det var forventet.

Hul i statskassen
Lige nu køber danskerne for 70 pct’s vedkommende biler i A-klassen (Peugeot 107, VW Up m.fl.). Der er ikke meget afgift at hente på en bil til 70.000 eller 80.000 kr.

Det har samtidig betydet et hul i statskassen (manglende provenu) på 1,8 mia. kr. Det forklarer regeringens indsats på at skaffe penge andre steder – f.eks. fra øgede afgifter, så som udligningsafgift på dieselbiler.

Af et totalt beløb i afgifter på 103,7 mia. kr., som staten indkasserer, kommer de 36,2 mia. fra bil- og oliebranchen.

Vigtigt med nyt afgiftssystem
Et nyt bilafgifts-system ville kunne rette op på problemerne – som det er tilfældet i Norge, hvor man beskatter i forhold til vægt, kilowatt (hestekræfter) og CO2 udledning.

På serviceside har Peugeot indført deres udvidede garantier Safe1 og Safe3, hvor man inden bilen bliver 18 måneder til tilkøbe den ekstra garanti. Det gælder dog ikke på Peugeot Boxer , elbiler og hybridbiler.

Interdan 60 års jubilæum
Peugeot Danmark er en del af Interdan gruppen, som netop har fejret 60 års jubilæum.

I dag er det Anders Bruun, der står bag roret som tredje generation efter stifteren K. W. Bruun og Jørgen Bruun. Fjerde generation er klar i kulissen – datteren Maria.

K.W. Bruun stiftede dog allerede selskabet British Motors i 1930. Interdan navnet kom først med i december 1962. I dag sælger man Peugeot, Chevrolet og Mitsubishi. Gennem tiderne, siden 1930, har man haft agenturet for 16 forskellige bilmærker.
K.W. Bruun styrede sin forretning efter mottoet: ”Penge må aldrig været målet, kun midlet.”

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk