(CAPE TOWN)
Mercedes-Benz Van’s præsenterede her til aften produktionsmodellen af den dyreste 1-tons pick-up til dato ved et storstilet arrangement i Sydafrika: X-Class.
–
Med Mercedes topchef Dieter Zetsche på skype forbindelsen i baggrunden blev den første Mercedes-Benz pick-up i nyere tid, X-Class, holdt over dåben i aften i produktionsudgave fra verdenspremieren på Cape Town i Sydafrika.
Voty.dk var på plads med vores korrespondent Thorbjørn Eriksen fra norske Anlegg & Transport, norsk medlem af pick-up of the Year juryen, som kunne melde om fantastisk stemning, da Volker Mornhinweg, chef for Mercedes-Benz Van’s endelig kaldte de nye bilmodeller frem på scenen.
Første gang i Stockholm
Vi har tidligere været i Stockholm for at se præsentationen af prototyperne – som måske en endnu større oplevelse, da ingen før da kendte til udseendet.
Men nu er de klar – og første marked bliver Tyskland, der får bilerne til salg i oktober til 37.000 Euro – det vil sige cirka 300.000 kroner. Danmark skulle følge med inden årsskiftet 2017/2018 – men måske først straks i begyndelsen af 2018.
Mercedes-Benz har tidligere produceret pick-up biler i bl.a. Sydafrika og Argentina – for det er på den sydlige halvkugle, at denne type biler får størst succes. Her bliver de en blanding af arbejdsheste om dagen og persontransport om dagen.
I Danmark som arbejdsheste
I Europa bliver de det også – men i mindre målestok. I lande uden den kraftige bilbeskatning som herhjemme, vil de nok blive solgt som luksus-terrænbiler – og dermed passe godt til Mercedes-Benz’ øvrige 4×4 program så som GLK og Geländewagen.
43 procent ventes salget af pick-up biler at stige indenfor de næste par år.
Herhjemme vil det uden tvivl blive som gulpladebiler, de vil blive set oftest – som luksus-arbejdsheste for bl.a. entreprenører, godsejere og jægere. På papegøjeplader eller på gule plader.
Renault-Nissan som partnere
Bilen er udviklet i samarbejde med samarbejdspartner Renault-Nissan – og bilen deler da også platform og en del af drivlinen med Nissan Navara og Renault Alaskan.
Men Mercedes-Benz Van’s har tre 4-cylindre motorer fra Nissan og én 6-cylindret fra egne rækker – og den bliver den kraftigste pick-up på markedet.
Interiøret er rendyrket Mercedes – fra sæder over instrumentbræt til finish.
Til europæiske kunder bygges X-Class på Renault-Nissans fabrik i Barcelona, hvor også Nissan Navara og Renault Alaskan produceres til Europa.