Danmark kommer på verdenskortet, når Post Danmark får effektueret sin ordre på 50 nye Mercedes-Benz Vito E-Cell i løbet af foråret.
”Ordren på de 50 Vito E-Cell er den største samlede ordre af denne type bil i Europa, og det vidner om, at det danske marked er parat til elbiler i fuld skala”, siger Markus Denzler, salgsdirektør for Mercedes-Benz erhvervsbiler i Danmark og Sverige.
De kommende måneder tager Post Danmark imod 50 nye eldrevne varebiler fra Mercedes-Benz af modellen Vito E-Cell.
Forsøgsordning på Bornholm
Den historisk store ordre på el-varebiler udløber af Post Danmarks forsøgsordning med el-biler på Bornholm, som nu udbredes til hele landet.
Aftalen med Post Danmark markerer næste skridt i et succesfuldt samarbejde, der begyndte tilbage i 2011 som et forsøg med tre eldrevne Vito-postbiler på Bornholm.
Aftalen betyder, at næsten hver 20. elbil på de danske veje er en gul postbil.
Postbude glade for elbilerne
Indkøbet betyder, at Post Danmark bliver en af de største ejere af
elbiler i Danmark.
Det er ambitiøse mål på miljøområdet – og gode erfaringer fra et pilotprojekt på Bornholm, der nu får Post Danmark til at skifte diesel ud med el.
– Både i forhold til miljøpåvirkning, driftsomkostninger og postbudenes glæde ved arbejdet, har vores første forsøg med elbiler været en stor gevinst. Derfor er det oplagt, at vi tager endnu et skridt mod en grønnere distribution med 50 nye elbiler, siger Martin von Horsten, chef for Distribution i Post Danmark.
Brevruter i land og by
I forvejen har Post Danmark godt kendskab til eldreven distribution med ca. 1800 elcykler og elknallerter. De nye elbiler skal bruges af postbudene på brevruter i land og by som erstatning for dieseldrevne biler, og Post Danmark planlægger at have de første elbiler klar til brug i begyndelsen af marts.
– Som en af landets største virksomheder er det naturligt at tage positionen som frontløber i forhold til den grønne distribution. Nu skal vi have de 50 nye elbiler godt i gang, før vi gør klar til at sætte næste bølge af elbiler ind, siger Martin von Horsten.
40 pct. mindre CO2-udledning
Post Danmark har som mål at reducere CO2-udledningen med 40 pct. fra 2009 til 2020, og her indgår elbilerne som en del af strategien.
Forventningen hos Post Danmark er, at de 50 biler tilsammen vil kunne nedbringe CO2-udledningen med 116 ton pr. år.
Passer godt til kørselsmønstre
Erfaringerne fra Bornholm viser, at elbilerne passer godt ind i postbudenes faste kørselsmønstre.
Således er elbilernes rækkevidde pr. opladning ikke et problem, da en postrute typisk er på ca. 60 km. På samme måde er det let at sætte ladestationer op, da de eldrevne postbiler skal starte og stoppe samme sted.
Forsøget var en succes
”Vi er både glade og stolte over, at det er lykkedes os at udvide vores samarbejde med Post Danmark. Forsøget med Vito E-Cell på Bornholm har været så stor en succes, at Post Danmark nu har taget skridtet fuldt ud og udbredt ordningen til alle dele af landet”, siger Søren Christensen, der er salgschef for Mercedes-Benz varebiler i Danmark.
Vito E-Cell har en rækkevidde på 130 kilometer, hvilket er mere end rigeligt til Post Danmark, der primært skal bruge bilerne på kortere distributionsruter i de større danske byer. Samtidig oplader bilen ved nedbremsninger, og det gør bilen ideel til bykørsel med mange stop.
Første elbil i serieproduktion
Vito E-Cell er den elektriske pendant til Mercedes-Benz’ varebil Vito, der har mere end 15 år på bagen og i dag er solgt i flere millioner eksemplarer på verdensplan.
Vito E-Cell blev første gang præsenteret for det internationale marked i 2011 som verdens første serieproducerede el-varebil, og Danmark var blandt fem udvalgte testlande for Daimler-koncernens ambitiøse el-bilsatsning.
Miljørigtige teknologier
Vito E-Cell er blot ét af flere resultater af Mercedes-Benz’ mangeårige udvikling af mere miljørigtige teknologier og endnu et skridt på vejen mod virksomhedens overordnede vision om emissionsfri kørsel.
”Mercedes-Benz arbejder fokuseret på at forme en bæredygtig transportsektor med mere energi-effektive køretøjer og et bredt udvalg af alternative brændstoffer; fra gas til brint og elektricitet. Vi er bevidste om vores ansvar som bilproducent, men uden ambitiøse virksomheder som Post Danmark bliver drømmene om emissionsfri kørsel aldrig til virkelighed,” siger Søren Christensen.