Claes Nilsson, adm. direktør for Volvo Trucks, er ikke glad for højder, men han turde alligevel godt være stuntman, da der skulle skydes en reklame-film om den nye robuste Volvo FMX entreprenørbil i Göteborg Havn.
Han skulle fortælle, at en simpel stålkrog, som sidder forrest på lastbilen, var et ekseple på, at den nye bil var den mest robuste lastbil, den svenske koncern nogensinde havde produceret.
En lastbil, der klarer en totalvægt på 32 tons, blev hængt op i en kran via en wire – 20 mener over vandspejlet – og her skulle den brave chef stå i to timer, før film-magerne var tilfredse – i otte graders varme og 10 sekundmeter blæst ind over havnen. Selvfølgelig var han forsynet med en ”krog i nakken” – så sikkerheden var ok.
Sommerfugle i maven
”Ja, jeg må jo nok indrømme, at jeg havde sommerfugle i maven, og jeg spekulerede mere end én gang over, hvad jeg dog havde indladt mig på. Jeg er ikke bjergbestiger, og jeg bryder mig ikke om højder, men jeg havde lovet at udføre stuntet, så jeg kunne jo ikke så godt bakke ud,“ siger Claes Nilsson.
Der skulle filmes flere gange – og Nilssons hænder var efterhånden stivfrosne – men bange var hen aldrig, siger han.
„Ideen med filmen, som hedder »The Hook«, er, at vi ville vise, at lastvognens forreste bugseringskrog er dimensioneret til at holde til langt større belastninger, end hvad den normalt bliver udsat for.
Styrke og kvalitet
„Formålet er at fokusere på vores anlægslastvognes styrke og kvalitet, og det kan man ikke gøre ret meget tydeligere end ved at hejse den 15 tons tunge lastvogn op i luften i dens egen bugseringskrog, forklarer Claes
Filmen blev optaget fra en helikopter. Alt var på forhånd forberedt til mindste detalje.
„Det svære var at optage hele filmen på en gang fra en helikopter. Jeg er virkelig imponeret over Claes Nilsson. Han holdt hovedet koldt og bevarede fokus i to timer, mens han hang 20 meter oppe i luften. Jeg har selv prøvet det, men kun i et kvarter. Det var ret skræmmende, skal jeg hilse og sige,“ siger instruktøren Filip Nilsson fra Folke Film.
“The Ballarina Stunt
Det er ikke første gang, Volvo Trucks har filmet spektakulære tests med deres lastvogne. Filmen »The Ballerina Stunt« blev en verdensomspændende viral succes, da den dukkede op på internettet i august i fjor. Næsten syv millioner mennesker har set filmen på YouTube, hvor linedanseren Faith Dickey balancerer på en line mellem to lastvogne i fuld fart. Formålet med filmen var at vise den forbedrede stabilitet og de forbedrede køreegenskaber i Volvos nye langturslastvogn.
„Siden da har vi introduceret yderligere fire lastvognsmodeller. Planen er at udsætte dem for en række forskellige tests i de kommende måneder for at demonstrere de forbedrede egenskaber for hver enkelt model. Og det er ikke metervaretests, vi udfører – jeg kan forsikre jer for, at ingen i lastvognsbranchen nogensinde har gjort noget i den retning tidligere,“ siger Claes Nilsson.