Gaffeltruck-sammenslutningen IFAG  (Brancheforeningen for Importører og Fabrikanter af Gaffeltruck i Danmark),  var ellers enige om, at man igen i år ville være sammen i  en hal på HI Messen i Herning, som netop har slået portene op.

Men i 11. time valgte flere at droppe ud – og så var der ikke basis for fælles fodslag. Kun IFAG’s formand Peter Holm Møller stiller op med sit firma Rocla, der også har Caterpillar trucks.
”En del mente, at det ville blive for dyrt at deltage – men selv tror jeg, at HI Messen med de 600 udstillere fra dansk erhvervsliv, er et godt sted at vise sine produkter, siger Peter Holm Møller.

Branchen var under finanskrisen ramt af en nedgang på 72 pct. i omsætning – fra 2.844- til 832 enheder – men alligevel mener IFAG formanden ikke, at Danmark var så hårdt ramt som mange andre lande.

Må tilpasse sig
”Det var ofte salami-metoden, der blev brugt under krise, men det var vigtigt at kikke indad i branchen. Det handlede om at tilpasse sig et andet aktivitetsniveau – bl.a. at forlænge leasingkontrakter, siger Peter Holm Møller.

Branchen kæmper måske mere end nogensinde mod hinanden for at opnår markedsandele – som fabrikkerne ønsker – men faktisk er det netop mere markedsandele, man måler sig på i branchen end salgsenheder.

”Selv i gode år kunne branchen i reglen ikke få bedre priser på grund af konkurrencen. For man ville holde på kunderne. Men det betyder, at der ikke opstår karteldannelser eller prisaftaler. Så konkurrencen fungerer. Kun de seneste måneder har det atter været smalhals. I 2010-2011 steg salget 50 pct, årets efter yderligere med 16 pct. – men i de første syv måneder i år har der været et fald på syv pct. Så mit bud er, at der ikke er normale tilstande før 2015 – og det gælder formentlig hele samfundet, siger Peter Holm Møller.

Fordele ved at være på HI
For Peter Holm Nielsen og hans eget firma, så er han ikke i tvivl om fordelen ved at være på udstillingen, hvor der ventes 20.000 internationale opkøbere og beslutningstagere  som gæster. På HI 13 kan man gå rundt og finde et produkt – og se, hvad det er. Det er svært på nettet. Mange producent-grupper udstiller også sammen – som IFAG gjorde for to år siden på HI.

Et af de spændende produkter, Rocla har med, er AGV-produkter – selvkørende gaffeltrucks eller ”Automatic Guided Vehicles”. Rocla har 30 års erfaring i AGV produkter.

”Vi har set mange virksomheder, der har flyttet deres produktion til eksempelvis Kina eller østen – men også mange, der er vendt hjem igen, fordi det bedre kan betale sig – for uden afsætning i Kina, svarer det sig ikke at flytte derud. Dertil kommer det danske uddannelsesniveau og kvalificeret arbejdskraft, siger Peter Holm Møller.

Større lønsomhed
Med selvkørende trucks kan firmaer ofte få større lønsomhed i produktionen. Disse trucks kræver ikke bemanding og finder selv frem til de forskellige destinationer i produktionen. Robotter ses jo mere og mere – også i dagligdagen.

”Vi har faktisk to stande – en med Rocla’s ordreplukkere samt vores AGV produkter i et afskærmet område – og en stand med vores traditionelle gaffeltrucks. Her ser vi er klar udvikling hen mod større og større elektriske trucks – tidligere nåede vi op på måske 1,5 tons el-trucks – nu hedder det op til fem tons. For seks år siden var fordelingen på 65 pct. motortrucks og 35 pct. el-trucks – og i dag er omvendt, siger Peter Holm Møller.

Godt samarbejde i IFAG
Han understreger dog, at arbejdet i IFAG ellers fungerer godt – og han peger på, at det er en blåstempling af være med i foreningen.

”Vi arbejder med nye uddannelser for montører, hvor der bliver krævet re-certificering hvert andet år, hvor man en uddannelse har godkendelse for resten af arbejdslivet. Det er noget vi arbejder på sammen med TUR (Transporterhvervets Uddannelsesråd), siger Peter Holm Nielsen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk