Volvos styresystem, Volvo Dynamisk Styring, har vundet den eftertragtede pris  Quality Innovation of the Year 2013.

Udmærkelsen uddeles hvert år af SIQ, det svenske institut for kvalitetsudvikling – og prisen har til formål at stimulere udviklingen af innovationer af høj kvalitet.  

”Volvo Dynamisk Styring er et godt eksempel på en opfindelse, der er udviklet for at imødegå  både kommercielle behov og chaufførens ønsker. Den nye teknologi giver chaufføren lettere manøvrering og et bedre arbejdsmiljø,” siger Matti Kaulio, lektor i industriel økonomi ved Kungliga Tekniska Högskolan, som formulerede motiveringen for udmærkelsen.

Specifikt kundekrav
For at vinde skal opfindelsen have en klar forbindelse til et specifikt kundebehov – og det har ved Volvos nyudviklede styretøj.

”Det er meget spændende, at denne opfindelse både er et svar på et individuelt behov og et kommercielt. Samtidig er det også lykkedes at skabe et bedre produkt ved en kombination af gammel og ny teknik. Derudover er der selvfølgelig et sikkerhedsaspekt, som er i tråd med Volvos varemærke,” fortsætter Matti Kaulio.  

Hos Volvo Trucks er man glade for prisen, som styrker virksomhedens langsigtede mål om at forbedre sikkerheden på vejene og chaufførens arbejdsmiljø.

Har den rette fokus
”Det er meget glædeligt at modtage denne pris. Jeg havde på fornemmelsen, at vi godt kunne vinde, men det var en god følelse at modtage opkaldet. Det er et bevis på, at vi har den rette fokus, og det giver os ekstra tilskyndelse til at udvikle egenskaber, der fører til bedre kvalitet – og til et mere sikkert chaufførmiljø i vores lastvogne,” siger Hayder Wokil, kvalitetschef hos Volvo Trucks.

Volvo Dynamisk Styring er udviklet i nært samarbejde med chauffører for bedre at imødegå deres behov.

Kunde-feedback
”I løbet af udviklingsprocessen inviterer vi hele tiden kunder ind for at få feedback. Det knytter kunderne mere til os og delagtiggør dem i udviklingen af nye produkter. Volvo Dynamisk Styring er en milepæl i vores arbejde inden for chaufførmiljø og trafiksikkerhed,” siger Hayder Wokil.

Volvo Dynamisk Styring fjerner næsten helt vibrationer i rattet fra vejen. Det gør, at chaufføren ikke behøver at korrigere under kørslen, og det mindsker risikoen for skader på ryg, nakke og skuldre. Eftersom lastvognen er så let at styre, kan chaufføren slappe af under kørslen.

Chaufføren bliver ikke så hurtigt træt og løber mindre risiko for at blive involveret i en ulykke.
Den nye teknologi gør det også muligt at bakke med lastvognen med stor præcision , en egenskab som muliggjorde Jean-Claude van Damme, der gik i spagat mellem to bakkende Volvo FM-lastbiler.

Moderna Museet i Stockholm
Prisceremonien for vinderne af Quality Innovation of the Year i 2013 afholdes på Moderna Museet i Stockholm.

Prisen uddeles en gang om året til virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner, hvis innovationer har en bevidst systematik i arbejdet, og som har et identificeret kundebehov som udgangspunkt.

Bag prisen står en række kvalitetsfremmende fonde i Sverige, Finland, Estland, Letland, Tjekkiet og Ungarn.

Fakta Volvo Dynamisk Styring:
Volvo Dynamiskl Styring bygger på et konventionelt mekanisk styresystem. Den hydrauliske servostyring genererer kraften, som chaufføren har brug for, for at dreje lastvognens hjul. Volvos system anvender en elektronisk styret elmotor, der er monteret på styrehuset. Elmotoren arbejder sammen med den hydrauliske servostyring og reguleres tusindvis gange i sekundet af den elektroniske styreenhed. Ved lave hastigheder giver elmotoren ekstra kraft, og ved høje hastigheder regulerer elmotoren styringen automatisk og kompenserer for ujævnheder, der forplanter sig op i rattet, fra foreksempel sidevind eller huller i vejen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk