Japanske Mazda er en meget speciel fabrik, som nærmest er ét stort laboratorium. De er måske ikke allerførst med nye opfindelser, men når de så kommer, er de i en klasse for sig.

Mazda er en lille fabrik, hvor der ikke er langt fra idé til handling – hvad man bl.a. så med den frække roadster MX-5, som jeg i 90’erne endda prøvede i en brintudgave i Japan.

Mazda forbedrede også den tyske ingeniør Felix Wankels motor, så teknikken kunne holde – og lige nu er Wankel-maskinen brugt som lille rækkevidde-forlænger i MX-30 R EV – på basis af den billigere elbil MX-30 – én af de billigste elbiler herhjemme.

På ønskesedlen

Forhandlerne har længe ønsket sig en mere konkurrencedygtig elbil i forretningerne – men den kommer nu. Men salgsstart i marts – og levering i august.

Det er nogle år siden, man havde en Mazda 6 på programmet. Første generation kom i 2002, anden generation i 2007 og tredje generation i 2012.

Kundekartotek

Men man har stadig et stort kundekartotek – og det skal udnyttes, for Mazda er et godt brand. Markedsandelen ligger mellem 0,7- og 0,8 procent.

I alt solgtes knap 30.000 Mazda 6 gennem årene. I dag kører der 65.000 Mazda biler på vejene.

Den afløste Mazda 626 (Årets Bil i Danmark i 1993). Ligesom Mazda 3 afløste 323.

Produceres i Kina

For at holde prisen i ave, har man valgt at flytte produktionen til en kinesisk fabrik, som man har et lokalt joint venture samarbejde med siden 2004.

Fabrikken hedder Changan Mazda China. Changan Mazda er ejet 50 procent af producenten Changan, som producerer bilen, og 50 procent af Mazda.

En kinesisk udgave (Mazda eZ6) fås også som plug in hybrid – men den kinesiske og japansk/europæiske model er udviklet parallelt, hvor der i sidstnævnte er gjort mere ud af køreegenskaberne.

Høj kvalitet

De lave lønninger i Kina betyder, at man kan præsentere en 5-dørs hatchback model med utrolig meget plads i både kabine og bagagerum – bl.a. takket været en lang akselafstand på 2,9 meter.

Bilen – kaldet Mazda 6e – har netop været på et kort besøg herhjemme, hvor en række forhandlere havde den til låns – og VOTY.dk fik kikket den nærmere i sømmene.

Kvaliteten er typisk Mazda – i den øvre ende – og nærmest alt udstyr er standard. Også i basisudgaven Takuma.

Ingen snak om Van’s

Takuma Plus udgaven havde ekstra ægte læder på sæder, på instrumentbræt, på dørsider og rat (med varme) – plus et elektrisk gardin til at rulle under glastaget, som eller er standard.

Dertil kommer – som jobbil – det positive i en trailervægt på 1.500 kg. samt en frunk på 70 liter foran.

Der blev ikke talt om en Van udgave, men med den succes, som Van udgaverne af Volkswagen ID.4 og Ford Explorer samt Renault Scénic har opnået, er det en mulighed.

Op til 552 km rækkevidde

Rækkevidden er 479 km med det lille batteri på 69 kWh – og 552 km med det store batteri på 90 kWh. Med DC opladning er bilen opladet mellem 10- og 80 pct. på 25 minutter.

Hjemme og i gadeplan kan man med tre faser lade med 11 kW – med DC op til 200 kW. Man kan styre den meste på den store 14,6 tommer skærm – eller via en app på mobiltelefonen.

Motorerne yder henholdsvis 245 og 258 kW – plus 320 Nm i moment for begge. 175 km/t er topfarten – og den når 100 km/t på 7,6 sekunder. Forbruget er 16,6/16,5 kWh/100 km (WLTP). Bilen har baghjulstræk.

Imponerende udstyrsliste

Udstyret er ganske enkelt imponerende til prisen – som ligger tæt på den lille Tesla 3, som 626e er et godt alternativ til.

Teksten på skærmen kan fås på dansk, men stemmestyringen kan fås på andre sprog så som engelsk og norsk !

Der er i øvrigt en række genvejstaster – også udenfor skærmen – som gør betjeningen lettere.

Alt i sikkerhed

Sjovt er en hækspoiler, der vipper op over 90 km/t – men ellers kan vi nævne et udpluk fra udstyrslisten: varmepumpe, 19 tommer alufælge (og ikke andre størrelser) med Michelin dæk, elsæder med varme og ventilation, Head-Up-Display samt 2-zone klimaanlæg.

Sikkerhedsudstyret omfatter adaptiv fartpilot, nødbremse, 360 grader bird view kamera, blindvinkel-assistent, LED lygter, advarsel for tværkommende trafik bag bilen, skiltegenkendelse, linjevogter og advarsel for døråbning.

Batterifabrik

Merprisen for det store batteri er kun 15.000 kr. Men det store batteri kommer med DC-lynladning, der dog allerede topper ved cirka 90 kW. For samme pris får man læderstue.

Mazda er i gang med at bygge en batterifabrik sammen med Panasonic i Japan. Der er i øvrigt tre års garanti på bilen – eller 100.000 km.

Priser:
Mazda 6e Takumi (68,8 kWh, 258 hk, 479 kilometer) – cirka 300.000 kr.
Mazda 6e Takumi Plus (68,8 kWh, 258 hk, 479 kilometer) – cirka 315.000 kr.
Mazda 6e Takumi (80 kWh, 245 hk, 552 kilometer) – cirka 315.000 kr.
Mazda 6e Takumi Plus (80 kWh, 245 hk, 552 kilometer) – cirka 330.000 kr.

Kun hvid lakering er med i basispriserne. Metalrød koster 12.000 kr. ekstra. Andre metalfarver 10.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk