Skoda Kodiaq koster i topudgaven Style med firehjulstræk og 190 hk dieselmaskine kun 365.517 kroner.

Så VW’s tjekkiske mærke Skoda giver fuld valuta for pengene, når det gælder model-varianter. For selv om designet er Skodas eget, så er teknikken kendt fra VW Tiguan og Seat Ateca.

Fælles er MTQ-platformen, som VW har investeret op mod 400 mio. kroner i at udvikle, men som nu anvendes på de fleste modeller fra koncernen med for- og firehjulstræk.

Fordel med fælles dele

Den 190 hestes TDI turbodiesel-maskine er også udviklet af VW – ligesom den 7-trins dobbelttrins automatgearkasse.

Men jo flere fælles produkter, som kan anvendes, jo flere udviklingspenge er der sparet. Og det kommer også kunderne til gode.

Det er så op til kunderne, om de vil køre i Seat, Skoda eller VW.

Trailervægt på to tons

På hvide plader koster den prøvede topmodel af Kodiaq omkring 500.000 kroner, men som Van er prisen 365.517 kroner. Og det er en god pris, for man får en bil med masser af drejningsmoment (400 Nm) – og så en trailervægt på to tons.

Så her er måske bilen for den økonomisk tænkende entreprenør eller håndværker, der alligevel får gennemprøvet tysk kvalitet. Også samlekvaliteten er fornem.

Det er jo ikke en ægte off-roader a la Amarok, men det elektroniske og fleksible firehjulstræk og 18,8 cm frihøjde sikrer fin trækkraft hen over byggepladsen.

Mærker ujævnheder

Under normal kørsel har bilen forhjulstræk, men når behovet opstår, trækker bilen på alle fire. Der er en særlig knap til off-road kørsel.

Bilen havde 19 tommer alufælge med lavprofildæk, men det spiller kun godt på gode veje – og ikke på hullede veje, hvor ujævnhederne slår igennem.

Bilen er jo en ægte SUV model, så man har ikke samme køreegenskaber som i f.eks. en Skoda Superb – men selv om den er højbenet, har den et fint vejgreb.

Stort varerum

Varerummet i Van modellen er stort med en længde på 1.815 mm., en bredde på 1.285 mm. (mellem hjulkasser 1.105 mm) og en højde på 845 mm.

Læssehøjden er målt til 76 cm. Under varerumsgulvet er der ekstra aflæggerum. Dertil kommer et stort handskerum og midterboks. Bagklappen åbner elektronisk.

Bag rattet har man masser af plads – og man sidder godt i det læder/alcantara betrukne sportssæde. Sædet er multijusterbart – ligesom rattet.

Højt sikkerhedsniveau

Man er glad for p-sensorerne for og bag og for den store touchscreen med navigation.

Nævnes skal også et højt sikkerhedsniveau med adaptiv fartpilot, fartpilot, seks airbags, fartbegrænser, tågelygter for og bag, 3-zone klimaanlæg, linjevogter og LED lygter.

Bilen er ganske hurtig med accelerationsformåen til 100 km/t på 9,1 sekunder og en topfart på 209 km/t. Snit-forbruget er på 17,5 km/l ved blandet kørsel (EU mål).

Skifteplader bag rattet

Skal man endnu hurtigere frem, kan man benytte skiftepladerne bag rattet. Bilen har stop/start system og nøglefri start.

Gearkassen sikrer meget bløde gearskift – og så er bilen virkelig lydløs.

Et enkelt problem ved bilen er, at man må forvente lang leveringstid – ifølge importøren.

Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 hk 4×4 DSG7:
Motor: 4 cyl. TDI/turbodiesel med AdBlue/SCR.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 190 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-3.200 omdr.
Automatgearkasse: 7 trins DSG dobbelt-kobling.
Forbrugsgennemsnit: 17,5 km/l.
CO2 udledning: 151 g/km
Topfart: 209 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,1 sek.
Affjedring: Uafhængig for/Multilink bag.
Dæk: Hankook lavprofil 235/50 R 19.
Håndbremse: elektrisk.
Firehjulstræk: Elektronisk Antispin system
Frihøjde: 18,8 cm.
Læssehøjde: 76 cm.
Varerumsmål: 1.118 x 1.285 x 845 mm.
Varerum: ca. 2.100 liter.
Mellem hjulkasser: 1.105 mm.
Totalvægt: 2.510 kg.
Køreklar vægt: 1.795 kg.
Pris med moms: 365.517 kr. (Kilde FDM)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk