Mercedes-Benz Danmark har øget salget af lastbiler over seks tons betragteligt i 2017 – og nye modeller ventes senere i år.

I segmentet for lastbiler over seks tons har Mercedes-Benz Danmark således øget markedsandelen fra 15,6 pct. i 2016 til 18,9 pct. i 2017, og samtidig har man i det forgangne år taget et helt nyt brand under sine vinger: Fuso.

Med et stort set uændret totalmarked for lastbiler på over seks tons, er der kommet øget fokus på Mercedes-Benz fra kunderne.

Helhedsoplevelsen

”Jeg er stolt af, at vi oplever endnu større efterspørgsel fra kunderne. Jeg tror fuldt og fast på, at vi her ser en positiv effekt af kombinationen af stærke produkter og ikke mindst det høje serviceniveau, som vores erhvervskunder oplever hos vores forhandlere. Det er helhedsoplevelsen, som tæller, og den kan vi levere hele vejen rundt,” siger salgschef Jens Tittel, Mercedes-Benz Lastbiler i Danmark.

I 2017 blev også året, hvor man introducerede mærket Fuso som en del af den danske Mercedes-Benz familie. Tidligere blev Fuso importeret af Mitsubishi Danmark.

Kendte fra lufthavnen

De kører bl.a. som Fuel-Dispender trucks i lufthavnen – og anvendes også som mini-renovationsbiler, da de kan køre ind i små gårde og i parkeringskældre.

Fuso-brandet udgør en lige så stor del af Daimler Trucks, som Mercedes-Benz målt på antal solgte enheder på verdensplan.

Fuso Canter kører herhjemme mest med 3-liters Iveco dieselmotorer kombineret med automatgear – men også hybridmodeller er ved at vinde indpas. Vægtmæssigt kører Fuso bilerne med 3,5-7-tons totalvægt.

Specialopgaver

”Kunderne efterspørger hårdføre og manøvredygtige biler til specialopgaver – ikke mindst i de større byer, hvor smalle gader, skarpe sving og små porte præger gadebilledet. Fuso Canter klarer udfordringen godt med sin kompakte størrelse og vendediameter som den lille by-bil,” siger Kenneth Vestergaard, som er Fuso Manager i Danmark.

Fuso var desuden først i verden til at præsentere serieproducerede el-lastbiler, da man allerede sidste år kunne vise en ren el-version af Canter, som blev vist 17. september i fjor i både Tokyo og New York – og siden på bl.a. lastbilsudstillingen i Atlanta den 24. september.

Nyheder på vej

Samtidig med præsentationen af eCanter blev de første biler leveret til udvalgte kunder, hvorfor man allerede nu kan finde rene el-lastbiler anvendt til distribution i blandt andet Tokyo, New York og Berlin.

Mercedes-Benz ser frem mod et spændende 2018, som også byder på nyheder på lastbilsfronten såvel som på varebilsfronten.

Bl.a. vil Mercedes-Benz Vans introducere sin nye Sprinter-serie med verdenspremiere i begyndelsen af februar.

Lastbilen informerer værkstedet

I 2017 introducerede importøren på eftermarkedet også Mercedes-Benz Uptime – et intelligent system, der i realtid diagnosticerer og informerer både værksted og vognmand om lastbilens tekniske tilstand og i mange tilfælde endda kan advare om skader på bilen, før de bliver et problem:

”Med MB Uptime vendes drift og vedligeholdelse af bilparken på hovedet. Nu er det populært sagt bilen, der med meget præcise anvisninger informerer værkstedet, når den fejler noget. Det betyder kortere ventetid på værkstedet, fordi opgaven er kendt og reservedelene bestilt på forhånd. Altså færre uheldige overraskelser og dermed flere timer på vejene, hvor bilerne hører til,” siger Mikael Voigt, Product & Marketing Manager hos Mercedes-Benz Trucks.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk