Renault Trucks Danmark kendes bedst for sine store lastbiler som de nye T- og D serie lastbiler, men en af de store succeser er også salget af de mindre Renault Master kassevogne.

Kunderne til Master hos Renault Truck Danmark er i høj grad de professionelle vognmænd, som også køber større lastbiler, og som ofte kører op mod 150.000 kilometer om året i deres Master. Kunderne omfatter  i en vis grad også virksomheder så som håndværksmestre, som kører måske 20.000 kilometer om året.

”En Renault Master, der sælges gennem RenaultTrucks, har to års garanti eller 100.000 km og er omfattet af et professionelt service netværk med 24/7 service og mulighed for at få service her og nu. Det er derfor vi har fået godt fat i de professionelle vognmænd, der køber varevogne,” siger Claus Rieland, salgschef hos Renault Trucks Danmark i Taastrup.

Mere smidige motorer
Renault Master har fået stor succes herhjemme – ikke mindst efter at seneste udgave er lanceret i år, hvor der kom mere effektive og smidige motorer – bl.a. med biturbo. 697 enheder er det blevet til de første syv måneder i år mod 416 enheder i fjor. Alle Master-bilmodeller bygges iøvrigt på samme fabrik i Frankrig.

De fleste Master modeller sælges dog gennem personbilsforhandlere, som har en anden forhandler struktur samt andre garantibestemmelser. Der er også flere udsalgssteder, fordi disse forhandlere  tillige markedsfører Renaults brede personbilsprogram, som også udgør det største salg.

Renault Trucks har som nævnt set et stigende antal solgte Renault Master modeller gennem Renault Trucks organisationen, der er en del af Volvo Group Trucks.

By Renault Trucks
Renault Master udgaver fra Renault Trucks kan kendes på det røde skilt, hvor der står ”By Renault Trucks”, og ikke mindst det omfattende og professionelle europæiske netværk med mulighed for service med det samme og døgnet rundt.

Hvor lastbiler og varebiler fra Renault Trucks markedsføres under den røde farve, markedsføres Renault varebiler fra personbilsforhandlere under den gule farve.

Anderledes vilkår
”Vi har selvfølgelig også besøg af kunder, der har købt deres Renault Master igennem Renault personvognsnetværket, og de er meget velkomne på vores værksted, men vilkårene er lidt anderledes for dem, fordi de ikke automatisk har adgang til vores omfattende serviceprogram med 24/7 service, bugsering og lange åbningstider frem til ofte klokken 02 om natten. En del af vores service til de professionelle kunder er, at vi også har reservedele klar næste morgen, hvis de bestilles før klokken 16 om eftermiddagen,” siger Claus Rieland.

Det er selvfølgelig en service, man betaler for, men vi tilbyder heller ikke hjælp om flere dage eller uger, men med det samme. Kunden kan jo have et problem, der skal løses her og nu, fordi kunden måske er på vej til Finland eller Spanien. Helt ligesom med de større lastvognsmodeller.

Mange entreprenører
En stor gruppe kunder til Renault Master er entreprenører, der ofte køber Master sammen med en trailer og en lille Volvo gravemaskine som et samlet tilbud finansieret af Volvo-Renault Finans. Disse kunder har typisk også lastbiler i flåden.

”Men vi har også løst specialordrer – måske mest spændende er en Renault Master med luftaffjedring, der foretager kunsttransporter med uvurderlige kunstskatte, og der er som regel politieskorte på bilen, der kører fra et museum til et andet. Jeg kan også nævne biler, som kører med vaccine eller med kostbare rideheste – men i ingen af tilfældene må bilerne stoppe op ret længe, så her kender man og sætter pris på servicenetværket i hele Europa,” siger Claus Rieland.

Samarbejde med opbyggere
Renault Trucks har et tæt samarbejde med mange af landets opbyggere, når de specielle køretøjer skal designes og opbygges. Dette er en nødvendighed, da Renault Trucks LCV-afdeling (red: LCV/ Light Commerciel Vehicles eller varebiler) kun består af fem sælgere i Herning, Odense, Taastrup og Aarhus.

De er til gengæld vant til at servicere de professionelle brugere – uanset om det skal være en køle/fryse kasse eller en specialopbygning måske med Oberaigner (4×4), som bl.a. skal leveres til Bornholm.

De arbejder ud fra Renault forhandlernetværket bestående af Volvo Truck Center, Titan Lastvogne, Autohuset Vestergaard og Skifter Lastbil.

Klar til levering
”Vi har i reglen 30-40 biler stående færdigopbygget med f.eks. boks/lift, kroghejs eller kølevogne – så kan vi lynhurtigt levere, og det skaber mere bevægelse i salget. Faktisk er vi blevet et foregangsland i Europa. Vores 24/7 service, leveringssikkerhed og fleksibilitet i opbygningerne giver os også en fordel, når vi arbejder med udbud, som indtil videre har været en stor succes. Vi har f.eks. leveret en større ordre til Banedanmark,” siger Claus Rieland.

En fordel i forbindelse med større udbud er også, at vi kan levere vores større D-serie 2.0 på 7.5 ton, som passer godt til mange kunder, især kommunerne, idet den kan køre inde i byerne på trods af de nyligt vedtagne vægtbegrænsninger i storbyerne. Derudover har den en  høj chaufførkomfort og et godt udsyn, som højner trafiksikkerheden.

Claus Rieland har ansvaret for salget af Renault Master samt den nye distributionsbil D-serie op til 16 tons. Her har markedsandelen hidtil været på cirka fem procent, men målet er 10-12 procent.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk