Bilkoncernerne PSA Peugeot-Citroën og Fiat Chrysler har netop meddelt, at man er enige om en fusion mellem de to selskaber.

Der er tale om den franske bilkoncern PSA (Peugeot Citroën) og den amerikansk-italienske bilkoncern Fiat Chrysler. Dermed bliver den nye kæmpekoncern verdens fjerde-største bilproducent.

Det skriver det tyske medie ”Automobilwoche.de.”

Enighed allerede i går

De to virksomheders CEO, Carlos Tavares og Mike Manley, har netop undertegnet fusionsaftalen.

Beslutningen blev godkendt af PSA’s ledelse allerede i går tirsdag – enstemmigt ifølge det franske nyhedsbureau AFP. Fusionen skal dog godkendes af berørte konkurrencemyndigheder. Fusionen skal ifølge de to koncerner gennemføres i løbet af de næste 12-15 måneder.

De to koncerner har haft et tæt samarbejde i mange år med produktion af varebiler – og Fiat bygger stadig varebilerne Peugeot Boxer og Citroën Jumper i Italien – sammen med Fiats egen Ducato.

Den nye koncerns bilmærker

Den nye koncern skal omfatte mærkerne Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot og Vauxhall. 8,7 milioner køretøjer om året skal koncernen sælge.

Kun Volkswagen, Toyota og fransk-japanske Renault-Nissan-Verbund vil være større end den nye koncern.

Det nye selskab vil omsætte knap 170 mia Euro (1,275 billioner kr.) gennem fusionen. Dertil kommer Fiat-selskaberne Magneti Marelli og Faurecia.

400.000 medarbejdere

400.000 personer vil være ansat i det nye selskab, hvor Peugeot anses for at være den stærkeste partner.

Derfor er det nok også Carlos Tavares, der kommer til at blive øverste chef (CEO) for begge selskaber. Fiats øverste chef – og familiemedlem i Agnelli-klanen – John Elkan, vil også få en stor rolle i ledelsen i det nye selskab.

Som ved alle fusioner bliver der en masse synergifordele – bl.a. i forskning omkring selvkørende biler og andre grønne tiltag.

Peugeot måske tilbage i USA

Chrysler-delen af Fiat Chrysler har de populære Jeep og Ram modeller, der har succes i USA. Og det gode forhandler- og service-net fra den amerikanske del af koncernen vil PSA have fordele af ved en eventuel ny markeds-entré i USA. Ligesom Fiat har haft det tidligere.

Besparelserne ved fusionen skulle løbe op i 3,7 mia. Euro (27,8 mia. kr.) – uden at lukke fabrikker.

Men hvad der kommer til at ske på længere sigt, vides ikke. Carlos Tavares er jo god til at spare – det har man jo også set efter PSA’s overtagelse af Opel og Vauxhall fra GM.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk