(PARIS)

Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo fås ikke med højt tag, men kan inden længe bestilles både med firehjulstræk – og som noget helt nyt også som pick-up fra underleverandører. Men først til næste år.

PSA (Peugeot A/S direkte oversat) holder sig til standardudgaver. PSA er moderselskab til både Peugeot og Citroën – og nu også for Opel.

Derfor undrede vi os over, at Opel ikke var med, da PSA havde arrangeret test af varebilerne af Peugeot Partner- og Citroën Berlingo ved Paris forleden. Den sidste testmulighed i PSA regi inden bilmærkerne skal “slås” i fri konkurrence – hver for sig.

For sig selv

OK – vi har allerede skrevet om introduktionen af Opel Combo Van i Tyskland – men Opel hører jo sammen med de andre.

Også i Danmark forresten, hvor Interdan gruppen nu overtager importen af Opel, som før var under General Motors. PSA har i forvejen både Peugeot og Citroën i stalden.

Ude i byen

Vi har længe vidst, at det franske firma Dangel ombygger trioen til firehjulstræk, men ved præsentationen i Paris dukkede en planche op med en pick-up udgave.

Og det er helt nyt. Også her er det en underleverandør fra Frankrig, der står for ombygningen – nemlig Gruau, der er specialist i at bygge specielle varebiler. Inklusive Gruau el-varebiler.

Men Partner og Berlingo kommer i den nye udgave ikke som elbiler før om et par år. Den snart forhenværende model kom først som elbil i 2014, og at skifte model efter fire-fem år er ikke økonomisk forsvarligt – ifølge PSA.

Grip Control

En særlig Grip Control udgave har større frihøjde – bl.a. på grund af større hjul (16 tommer i stedet for 15 tommer). På en drejeknap vælger man så underlag: standard (med esc), sne, sand og mudder (all terrain). Man kan også deaktivere esc-systemet i terrænet. Dertil kommer “hill descend”-aptering.

I Paris forleden fik vi prøvet en 5-gears Partner med 100 hk Blue HDI med en ballast på 350 kg og en 6-gears udgave med 130 hk Blue HDI og 200 kg.

Fås også med benzinmotor

Vi har tidligere kørt den 130 hk Blue HDI Rifter (personbilsudgave af Partner) med 8-trins automatgear – men den var ikke ledig i Paris i Partner-Berlingo Van udgaven – men fra Rifter testen virkede den fremragende.

Den 6-gears udgave med 130 hk Blue HDI fungerer også godt. Alle dieselmotorer kræver AdBlue tilsætning. Man kan desuden vælge en Pure Tech benzinudgave med 100 hk. Senere kommer den med 130 hk.

Masser af udstyr

Der er ifølge det materiale, vi fik udleveret forleden i Paris, en masse udstyr til den nye trio, men eksempelvis nødbremse og adaptiv fartpilot er ikke standard i basis-modellerne – men hos Partner modeller herhjemme derimod i alle andre versioner.

Konklusionen er, at man minimum bør vælge kombinationen af 130 hk og 6 gear, hvis man kører længere ture – hvis man vil have den smidigste sammensætning, og så kombinere med 8-trins automatgear, hvis man ønsker det ypperste.

Vi har for nylig kørt 3.000 km. i Rifter tur/retur Paris – også med 100 hk og 5 gear – og vi savnede de 130 hk på motorvejen med fuld oppakning. Man lærte at holde sig i midtersporet mellem sportsvogne og lastbiler. Og seks gear havde gjort kørslen mere smidig.

20.000 kr. for 130 hk

I bykørsel kan man nok klare sig med 100 hk – måske endda med indstigningsmodellen med 75 hk, men så skal der ikke være overlæs.

Det er dog ikke gratis med stor maskine. I Partner bliver der herhjemme 20.000 kr. forskel i prisen fra basis modellen L2 på 100 hk til en L2 i ”Proff Line” udstyrsmodel med 130 hk.

I det hele taget er der en del forskel på priserne på de samme varebiler – alt efter om man vælger Citroën eller Peugeot. Hvor startprisen på en Berlingo i L1 og basisudstyr og 75 hk ligger på 88.000 kr. plus moms, begynder prisen på en Partner Van på 100.000 kr.

Van’s i januar

Peugeot mener åbenbart, at deres Partner er mere værd end en Berlingo – og prisen på en Opel Combo kender vi iøvrigt endnu ikke.

Så tæt på overgangen fra at være fabriksejet importør til at være privatejet importør, vil Opel Danmark ikke melde priser ud – men overlade det til den nye importør.

Bilerne skulle være klar i slutningen af januar – ifølge seneste melding – men allerede nu kan man købe en ombygget Rifter Van, som med Allure udstyr og 100 hk plus 5 gear koster 150.000 kr. plus moms.

Kamera i stedet for bakspejl

En god detalje er kameraløsningen (surround rear vision), der har erstattet bagspejlet (som alligevel ikke er så meget værd med blændede ruder).

Det store kamera sidder bag på bilen og ved et tryk på enden af stilken på ratstammen, skifter kameraet fra området bag bilen til siden af bilen. Virkeligt genialt. Den lille monitor sidder, hvor sidespejlet ellers sidder.

Ikke nødbremse i basismodel

Der er ifølge det materiale, vi fik udleveret forleden i Paris, en masse udstyr til den nye trio, men eksempelvis nødbremse og adaptiv fartpilot er ikke standard i basis-modellerne.

Vi skal også nævne linjevogter, active safety brake, skiltegenkendelse, p-sensor, blindvinkelassistent, mirror screen og ledningsfri opladning af telefon.

Overlæs-indikator

Man kan også få overlæs-indikator, head-up display og 8 tommer touchscreen, valg imellem to sæder eller tre sæder (extendo cab) med aflæggerum under højre side samt skrivepult på bagsiden af midtersædets ryglæn samt åbning af lem mellem kabine og varerum til transport af lange genstande.

Der er god aflæggeplads bl.a. over forruden, topbox med køl, handskerum og aflægge i dørene.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk