XL Voltia er navnet på Nissans forhøjede udgave af deres elektriske e-NV 200, som med 40 kWh batteri oprindeligt fra personbilen Leaf har én af klassens længde rækkevidder på op mod 300 kilometer efter WLTP målemetoden.

Nissan har ved at gøre varerummet længere og bygge en top på varebilen sørget for et varerum på otte kubikmeter mod 4,2 kubikmeter i den normale e-NV200.

Det er en forøgelse på 90 pct. Det betyder, at et firma ikke behøver at køre så mange gange – men kan have det hele med i bilen på én gang. Samtidig er der fuld ståhøjde i varerummet.

Flere køber varer på nettet

Bilen passer godt til det øgede behov for øget levering af varer i byer, som det er set under Corona-krisen, hvor flere og flere har bestilt varer på nettet.

Nissan e-NV200 er i forvejen er meget kompakt varebil, der let snor sig i den tætte trafik i byerne. I XL udgave er bilen endnu mere letkørt med mindre vendediameter – og med et moment fra 0 km/t også meget kvik i trafikken.

Hurtig opladning

Med sit CHADeMO ladestik kan den også tilsluttes hurtiglader og lade 80 pct. på en halv time.

Ved at B mode optimerer man bilens opsamling af bremseenergi. ECO mode holder igen på præstationerne – og brugen af strøm.

e-NV200 kom på markedet i 2014 og siden er der produceret 42.000 enheder. De 10.000 af dem blev solgt i Europa i fjor.

Opbygning ude af huset

Nissan har lagt ombygningen af bilen i hænderne på det franske karosserifirma Gruau, når det gælder bilerne til kontinentet, men det er britiske Bevan Group, der har påtaget sig opgaven i Storbritannien.

Nissan Europe har meddelt, at bilen skal sælges i hele Europa, men om det også gælder Danmark, har vi ikke kunnet få verificeret. Priserne kendes heller ikke.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk