Udfordringerne er stadig omfattende for franske PSA, Peugeot-Citroën, men juridisk er opkøbet af GM’s europæiske datterselskab med Opel og Vauxhall nu på plads.

Europas næststørste bilkoncern med 17 pct. markedsandel er nu en realitet. De juridiske omstændigheder er løst, men selv om GM skal stå for pensionsforpligtelserne over for Opel- og Vauxhall medarbejderne, så er der masser af udfordringer for PSA i den kommende tid.

Opels nye chef, Michael Lohscheller – der afløser Karl-Thomas Neumann – har sammen med PSA topchef Carlos Tavares i PSA 100 dage til at fremlægge en fremtidsplan for det tyske og britiske mærke.

Det skriver det tyske fagtidsskrift Automobilwoche.

Ikke sorte tal siden 1999

GM i Europa har ikke haft sorte tal på bundlinjen siden 1999 – præcis 70 år efter overtagelsen af Opel.

Det er dog den tyske ledelse, der skal rydde op med en gennemgribende sanering – men selv om man ikke vil styre slagets gang fra Paris, bliver der tilknyttet en controller i form af Philippe de Rovira, der er finanschef i det nye Opel/Vauxhall.

Målet er sorte tal i 2020 med en avancemargin på to pct. – og seks pct. i 2026 ifølge det tyske medie.

Passer godt sammen

Tavares har tidligere sagt, at Opel/Vauxhall og Peugeot/Citroën/DS-mærkerne passer perfekt sammen.

PSA betaler 16,5 mia. kroner for GM’s europæiske forretning – men GM vil fortsat have udgifter på 35 mia. kr. i pensionsforpligtelser. Opel og Vauxhall beskæftiger cirka 38.000 medarbejderei syv europæiske lande – halvdelen er beskæftiget i Tyskland ifølge Automobilwoche.

PSA’s varebilsfabrik i Vigo i Spanien overtager i år produktionen af Opel Combo fra Fiat. Hvordan det ser du med de større varebiler Vivaro og Movano vides ikke. De bygges i samarbejde med PSA-rival Renault, men Vivaro bygges på en p.t. GM-fabrik i Luton i England.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk