Kia er nu klar til at præsentere deres første elbil i Europa – Kia Soul EV. Det sker på biludstillingen i Genève i marts. Samtidig vises næste generation af mærkets hybriddrivlinje.
Den nye elbil, der bygger på den faceliftede Soul-model, er en forhjulstrukket bil med et 27 kWh litium-ion-polymer-batteri og en batteri-energitæthed på 200 Wh/kg.
Kraften kommer fra en 81,4 kW elmotor, som leverer et drejningsmoment på 285 Nm. Rækkevidden skulle blive imponerende 200 km. på en opladning.
Lavt tyngdepunkt
Bilen har et lavt tyngdepunkt, som skulle give gode køreegenskaber – og den reviderede platform og undervogn samt brug af nye materialer betyder nedsat støj, vibrationer og hårdhed i opsætningen.
For at nå de 200 km rækkevidde er bilen udstyret med en række energibesparende teknologier, som reducerer belastningen af batteriet og derved øger den maksimale rækkevidde.
Det gælder blandt andet nye avancerede varme-, ventilations- og aircondition-systemer – inklusiv verdens første individuelle ventilationssystem – udelukkende til føreren, opsamling af bremseenergi i fire trin og et batteri-varmesystem.
Soul EV er praktisk, fordi batterierne begrænser kabine- og bagagerumspladsen minimalt. Som med alle andre Kia modeller ydes der 7 års fabriksgaranti – eller 150.000 km.
Lav-emissonsbiler
I Genève har Kia fokus på produktionsklare lav-emissionsbiler , men desuden vil man have en særskilt udstilling af en ny hybridteknologi, som er udviklet af mærkets europæiske R&D-center til brug i fremtidige Kia modeller.
Hybridsystemet består af et 48V bly-kulfiber-batteri, som er koblet sammen med en lille elmotor og øger motorens ydelse. Batteriet leverer også energi til en elektrisk turbolader, som øger drejningsmomentet og kraften ved lave omdrejningstal i motoren.
Med remtræk
Under de rette forhold kan hybrid-drivlinjen få bilen fremad helt elektrisk ved lave hastigheder og afslappet kørsel, mens batteriet oplades under deceleration. Når bilen holder stille, fungerer teknologien også som et nul-emissions-start-stop-system.
Denne funktion udføres nærmest uden nogen form for støj eller vibrationer, da det er et system med remtræk. Teknologien giver også Kias ingeniører mulighed for at reducere størrelsen – og vægten – på bilens eksisterende 12V-batteri.