(NICE)
Nu kommer Toyota Sportsvan – gulplade-udgaven af Verso – med en lettere og mere økonomisk 1,6 liters motor på 112 hk med forbrugstal på 22,2 km/l (119 gram CO2) – og tillige med en lidt lavere pris på fra ca. 157.000 kr. i basistrim til ca. 217.000 kr. i dyreste 2,2 diesel i T2 Toyota Vision udgave – plus moms.

Billigste 2-liter diesel koster fra 192.000 (T2 Toyota Touch). Automatgear fås kun til 2,2 liters udgaven med T2 Vision udstyr fra 232.000 kr. plus moms. Sportsvan fås i øvrigt kun med dieselmotor (med mindre man selv bygger den om.)

25 pct. af salget af Verso-bilmodeller er på gule nummerplader – og så med det danske efternavn Sportsvan, som importøren har brugt i årtier.

Skal kunne bruges overalt
Toyota er verdens største bilfabrik, men bruger heller ikke penge på projekter, der ikke kan bruges i hele verden.

Vi så det med Hiace varebilen, der udgik på grund af en i Europa forældet dieselmotor gik sammen med Peugeot/Citroën om deres nye varebil Proace. Nu kommer endnu et eksempel – Toyotas varebil-bestseller herhjemme, Sportsvan.

Den får snart i en økonomisk 1,6 liters dieselmotor med stop/start  teknik, som man har lånt af BMW i forbindelse med en større samarbejdsaftale om en ny sportsvogn-platform samt motorteknologi i fremtiden, som også omfatter litium-luftbatterier, diesel, brint og hybridteknik. Sidstnævnte er japanerne mestre i.

Diesel udgør 70 pct. i klassen
Diesel er uinteressant for Toyota i personbils- og varebilsklasserne, da det først og fremmest er i Europa, det er en vigtig handelsvare – og Europa er for lille i forhold til især hjemmemarkedet, Kina og USA. Så er det godt med samarbejde – for en ny diesel i Euro 5 og snart Euro 6 trin er for dyr at udvikle til det lille Europa.

Salget af dieselbiler i dette C-MPV segment udgør 70 pct. – og 60 pct. er på dieselmotorer på 1,6 liter og derunder.

BMW’s nye 1,6’er er trods partikelfilter fortsat Euro 5, men da der ikke kan indregistreres Euro 6 biler fra næste årsskifte, ligger det i kortene, at der snart dukker en Euro 6 udgave op. Den skal BMW jo i forvejen have klar i de biler, der selv bruger motoren – bl.a. 116d-modeller samt et par Mini-udgaver.

Flere kunder i tale
Sportsvan vil med den nye teknik få flere kunder i tale, som har fravalgt Sportsvan med de mindre økonomiske 2-liter diesel, der også er langt mere støjende end den i øvrigt østrigsk producerede 1,6’er fra Steyr-fabrikkerne. Sportsvan bygges på Toyotas fabrik i Sakarya i Tyrkiet – logistisk ikke er uoverkommelig opgave.

Vi prøvede 1,6.liters udgaven på mange forskellige vejtyper i Sydfrankrig – og ud over at være økonomisk på papiret i hvert fald, så har bilen pludselig fået en bedre trækkraft i andet og tredje gear.

Således trækker den rent op i tredje gear til cirka 5.000 omdrejninger. I femte- og sjette gear er der først trækkraft fra ca. 1.200 omdrejninger – eller henholdsvis 65- og 80 km/t.
Det ses også på momentkurven – 270 Nm mellem 1.750- og 2.250 omdrejninger. 12,7 sekunder er den om at nå 100 km/ – og topfarten opgives til 185 km/t.

Sjette gear kun til motorvej
Sjettegearet er et rent overgear til motorvejskørsel – og fjerde og femte gear er heller ikke til langsommere kørsel. Derimod kan tredje gearet med fordel bruges som by-gearet, som trækker fra under 30 km/t med 2.300 omdrejninger – stadig med god overskudskraft.

Gearkassen er Toyotas egen, og japanerne er lykkedes med at justere teknikken sammen. Her har man også valgt en ny kobling med dobbelt svinghjul. Det er med til at skabe en kørsel uden vibrationer og med minimal støj.

Trailervægten i den nye 1,6’er er dog ikke så stor som i de gamle dieselmotorer. Nemlig 1.300 kg mod i opvejet stand 1.650 kg. i 2,0 motoren.

De mest solgte i klassen
Importøren forventer, at 70 pct. af Sportsvan-salget bliver med den nye 1,6 dieselmotor, mens 2,0- og 2,2 modellerne har 15 pct. hver. 75 pct. af kunderne vil vælge T2 Toyota Touch niveauet.

Salget af C-segment Van biler i Danmark i 2013 var ifølge Toyota Danmark således: VW Touran 466 enheder, Ford C-Max 414 enheder (519 sammen med C-Max Grand), Toyota Sportsvan 360 og Opel Zafira 237 enheder.

Info-systemerne
Interessen hos kunderne for informationssystemer og skærme er eksploderet, så i Sportsvan er der premiere på et nyt Toyota Touch 2 system med bedre skærmopløsning.

Man kan også tilkoble DAB radio – og med Mirrorlink, der er et fælles projekt for flere bilproducenter, kan man ”spejle” sin I-phone (p.t. Nokia og Samsung) til skærmen, hvorfra telefonen så kan betjenes.

Udstyret varierer, men selv T1 har bl.a. aircondition, dæktryksmåler, el-spejle, hill start assist, multijusterbart rat, sædevarme og tågeforlygter. Til T2 Touch fås desuden alufælge, el-foldbare sidespejle, fartpilot og fartbegrænser, 2-zone klimaanlæg, læderrat, skuffer under forsæder samt det nye multimediesystem med 6,1 tommer touch-screen inklusive Bluetooth, usb, aux-in, bakkamera, radio og CD. Endelig er der T2 Vision med regnsensor, LUD kørelys, bakspejl med automatisk nedblænding, Bi-xenon lys med automatiske drejeforlygter, skumringssensor og tonede bagruder. Panoramaglastag kan ikke fås til Sportsvan.

2,2 liters udgaven sælges kun med 150 hk i Sportsvan. 177 hk udgaven markedsføres ikke af importøren. Premieren er  i marts måned.

Fakta 1,6 D-4D teknik
Motor: 4-cyl diesel m.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 112 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 270 Nm. v. 1.750-2.250 omdr.
Topfart: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,7 sek.
Forbrugssnit: 22,2 km/l.
CO2: 119 g/km.
Årlig grøn afgift: 3.560 kr.
Sikkerhed: 7 airbags, hill-start. Antispin.
Bremser: esc-stabilitet, ABS, Brake-assist, Emergency brake.
Køreklar vægt: 1.540-1.640 kg.
Totalvægt: 2.260 kg.
Påhæng m. bremser: 1.300 kg.
Varerumsvolumen: 1.026 liter.
Varerum-dimensioner: 1.530 x 1.320 x 1.020 mm.
Mellem hjulkasser: 900 mm.
Læssehøjde: 700 mm.
Bagklap/bredde: 1.140 mm.
Garanti fabrik/lak/rustgennemtæring: 3/3/12 år.
Gratis vejhjælp i Europa 11 år (med service overholdt.)
Priser: Fra 157.000 kr. til 217.000 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk