Det første af flere letvægts vogntog er netop blevet leveret fra HMK Bilcon til olieselskabet OK a.m.b.a.

De skal indgå OKs vognpark, der består af 80 trækkere og forvogne samt 45 anhængere/sættevogne. De trækkende enheder i vognparken har en levetid på ca. 12 år, så der sker løbende udskiftning af ældre materiel.

“I år har vi valgt at udskifte lidt flere vogntog end den almindelige vedligholdelsesplan tilsiger. Det skyldes den øgede tilladte totalvægt. Den ekstra totalvægt op til de 56 tons gør en stor forskel på et vogntog, der kører mange ture og timer om året i 12 år. Det kan ganske enkelt betale sig at udskifte materiellet lidt hurtigere, siger driftchef Lars Mortensen, OK.

Fordel med alufælge
Frank Conradsen, der er teknisk ansvarlig for vognparken hos OK, fortæller, at selv vægtbesparelsen på alufælgene, som vogntogene er forsynet med, kan betale sig i stedet for de tungere stålfælge. Alufælge giver et par hundrede kilo i lavere egenvægt, men omregnet til antal transporterede liter i 12 år, er merudgiften en god forretning.

OK har 640 tankstationer og hertil et stort antal privat- og især erhvervskunder så som landmænd og entreprenører, der får leveret fyringsolie, diesel og andre olieprodukter. OKs distribution udgår fra i alt 11 lokaliteter landet over og styres fra Fredericia.

Internt vognudvalg
Udover hensynet til driftsøkonomi og vedligholdelsesplan spiller OK’s interne vognudvalg også en vigtig rolle, når OK køber nyt. Udover driftchef Lars Mortensen og Frank Conradsen, der er teknisk ansvarlig, består vognudvalget også af fire tillidsvalgte chauffører.

“I vognudvalget har vi en fælles ambition om at gøre vores vognpark til en sikker, effektiv og god arbejdsplads. Sikkerhed i vores branche handler om to ting, dels sikkerhed for at vores forskellige olieprodukter kun havner dér, hvor de er tiltænkt, dels at kunderne faktureres for præcis det antal liter, de har fået leveret. Vi har bl.a. valgt at få monteret HMK Bilcons Safecon 2 system, der hjælper chaufføren med at undgå fejl,” siger Lars Mortensen.

Optimal nyttelast
OK har samarbejdet med HMK Bilcon i mange år og selskabets fokus på at optimere opbygningen med fokus på den højest mulige nyttelast, er vigtig for OK.

“HMK Bilcon er også gode til at orientere os om nye muligheder. Kvaliteten og driftsikkerheden er også høj, og det er også et vigtigt element i at sikre god driftøkonomi,”  siger Lars Mortensen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk