Før en afgiftsomlægning på ombyggede personbiler fik virkning fra 2008 var det populært at købe Van’s på gule nummerplader. Men loven fik salget til at gå i stå – og det hele blev forværret af finanskrisen. Men nu begynder det så småt at komme i gang igen.

For otte-10 år siden blev der solgt op mod 16.000 gulpladebiler på basis af personbiler herhjemme – i 2014 var antallet 6.378 enheder, og forventningen i branchen er lidt højere i år.

Vi har besøgt Dansk Auto Logik A/S i deres afdeling i Ringsted, hvor der igen er ved at blive travlt. Virksomheden har de fleste importører på kundelisten, og bilerne ombygges af fagfolk i såvel Ringsted som i Vamdrup.

Flere opgaver
”Vi har haft langt flere opgaver med ombygning af personbiler til gulpladebiler,” siger Tom Malev, teknisk chef hos Dansk Auto Logik A/S i Ringsted.

I princippet kan enhver person bygge sin egen varebil og få den godkendt ved et syn, men det er den enkelte person eller bilforhandleren, der har ansvaret – og selve synet koster måske kun 350 kroner.

I synshallen tjekkes det, om man opfylder reglerne for opbygning af varebiler – bl.a. målene i varerummet, der skal være minimum 60 x 120 cm. Men der ses ikke så meget på finish.

Arbejdsbeskrivelse
”Vi har tillige en arbejdsbeskrivelse af hver bil, som vi ombygger – og her går vi ikke på kompromis. SKAT foretager også stikprøver – og kalder en model ind. Så arbejdet skal være i orden,” siger Tom Malev.

Hver bil har en særlig IRR kode, hvor man kan se, om en bil er født som varebil fra fabrikken. Enkelte importører har således crashtestet en del af varebilsudgaverne med deraf følgende et blåt stempel fra fabrikken.

”I reglen kommunikerer vi over mail med SKAT’s afdeling i Høje Taastrup, og kun i særlige tilfælde fremstiller vi køretøjet for SKAT, men vi har et godt samarbejde med SKAT,” siger Tom Malev.

Tre år gamleregler
Reglerne blev ændret for tre år siden i forbindelse med etableringen af det nye motorregister.
Der er helt faste procedurer så som at blokere bagruder og kappe s-seler med mere. Der er visse udfordringer med hensyn til selealarmerne fra bagsædeselerne, der jo fjernes – men så sættes en modstand ind, så man narrer alarmsystemet.

Det tager cirka 10 dage fra en bil ankommer til Danmark til den er klar til levering. En ombygning sættes først i gang, når en kunde har bestilt den hos forhandleren.

En af virksomhedens faste kunder er Fiat Automobiler Danmark, som netop nu er ved at få de første Van udgaver af de nye Jeep Renegade og Fiat 500 X bygget om. Herudover bygges også Alfa Romeo Giulietta om hos Dansk Auto Logik. En Renegade tager typisk tre-fire timer at bygge om.

Lander i Esbjerg
”Vores biler lander med skib i Esbjerg, og de, der skal ombygges, sendes med det samme til Dansk Auto Logik i Vamdrup eller Ringsted. Her kan de også foretage specielle opgaver så som montering af reklame og solfilm,” siger landechef hos Fiat Professional i Danmark, Simon Lindegaard.

Hos Fiat Professional forventer man en stor andel af netop Fiat 500 X og Jeep Renegade solgt som Van’s/gulpladebiler – for Jeep’en på sigt måske halvdelen af bilerne. Det er oftest topmodellerne så som Renegade Trailhawk, der er interessante – fordi man får mest for pengene. En Van udgave koster jo det halve plus moms, og så er udstyr ikke så dyrt.

”For en 500 X vil en tredjedel af de solgte Van-modeller være med firehjulstræk og automatgear,” siger Simon Lindegaard.

Ombygnings-sæt
”Med vores ombygningssæt sætter vi os for ikke at bore unødigt i bilen. Derfor har vi udviklet en del specialbeslag. Vi tilbyder også at bilens navn er udstanset i adskillelsen – samt tæpper med logo samt mange typer af indretninger. Men vi benytter så vidt muligt standard komponenter,” siger Tom Malev.

Ud over ombygning af personbiler, tilbyder Dansk Auto Logik også indretning og klargøring af både fabriksbyggede varebiler og personbiler. Bl.a. leasingselskaberne er faste kunder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk