Det er ikke alle, der ser bilmodellen Juke fra Nissan som en flot bil – selv om deni seneste udgave (der kom for seks år siden) er blevet mere spiselig.
Omvendt er der flere, som netop synes, at den første udgave var et frisk pust indenfor bildesign.
Den tidligere TopGear vært Jeremy Clarcson var dog ret bramfri og sagde, den lignede en gammel Massey Ferguson traktor. Juke har da også en frihøjde på 17,2 cm.
Kører godt
Herhjemme har den modsat netop i Storbritannien (hvor den bygges) ikke været storsælger, men man får faktisk en spændende bil med ret sporty køreegenskaber – som ligger i Nissans DNA.
Med statens politik for registreringsafgift på biler, er den som benzinbil også i den dyre ende med 320.000 kroner for den testede HEV hybrid udgave. Til den pris får man mange store elbiler.
Faktisk er den ud over de sportslige egenskaber ret sparsommelig med et forbrug på 20,8 km/l WLTP.
OK Van-pris
Det er måske ingen racer, for den er 10,1 sekunder om at nå 100 km/t – og topfarten er 166 km/t. der er tre køre-modes: sport eco og normal.
Men bilen fås også på gule plader som 2-sædet Van – fra 212.430 kroner plus moms i udgaven Acenta med 6-trins manuel gearkasse, hvor testbilen har NConnecta udstyr med AMT 4-trins automatgear.
Juke kan være et festligt indslag i gadebilledet som reklamesøjle for virksomheder – f.eks. som servicebil eller budbil.
Kun 750 kg. trailer
Som Van får man et varerum på 1.237 liter. Læssekanten er 79 cm og indvendigt bare tre cm. Der er endda en ekstra bund i bagagerummet med et stort rum nedenunder. Også handskerummet er med 18 liter ganske stort. Men det er ikke til at låse.
Trailervægten på hybridudgaven er kun på 750 kg – mens den 1-liters turbobenzin udgave på tre cylindre må køre med en trailer på 1.250 kg.
Formen på bilen er jo spøjst, men udsynet skråt bagude er ikke det bedste. Bilen er dog udstyret med Around View Monitor, hvor man på skærmen kan se rundt om bilen. Der er dertil p-sensor for og bag.
Adaptiv fartpilot
Udstyret i bilen er eller flot – som NConnecta og med Teck Pack udstyr. Så får man bl.a. adaptiv fartpilot med – som indstilles på en kontakt ved rattet. Helt enkelt.
Bilen har ProPilot med E-pedal, så den samler strøm op ved f.eks. opbremsninger og speederslip – derfor er det en hybridbil.
Masser af udstyr
Juke har også en digital instrumentering med 12,3 tommer skærm – hvor der fra begyndelsen var otte tommer.
Udstyret omfatter også sportssæder med sædevarme, klimaanlæg og læderrat med varme. Vi skal også nævne fuld LED lys, navigation, blindvinkel assistent og trådløs mobiloplader.
Der er dog også både a og c USB stik.
–
Fakta Nissan juke 1,6 HEV aut. N-Connecta:
Motor: 4 cyl. benzin – hybrid.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse samlet: 143 hk.
Benzinmotor: 94 hk.
Moment: 148 Nm v. 3.500 omdr.
Elmotor: 48 hk.
Moment: 205 Nm.
Gearkasse: AMT aut.
Forbrug: 20,8 km/l WLTP.
CO2 udslip: 108 gram/km.
Topfart: 160 km/t.
Accell. 0-100 km/t: 10,1 sek.
Akselafstand: 2.640 mm.
Køreklar vægt: 1.371 kg.
Trailervægt: 750 kg.
Frihøjde: 17,2 cm.
Varerum: 1.237 liter.
Dæk: Bridgestone Blizzak LM 005 215/65 R 16.
Læssehøjde: 79/3 cm.
Garanti: 3 år.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Batteri garanti: 5 år.
EuroNCAP: 5 stjerner.
Pris testbil: 319.000 kr.
Pris Van fra: 212.430 kr plus moms.