Toyota har i samarbejde med Stellantis-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel og Fiat) fået den lille elektriske varebiler Proace City Electric i deres portefølje. Det betyder, at der efterhånden er fem forskellige mærker at vælge imellem – for bilerne er teknisk helt ens.

Toyota har dog et par trumfkort i ærmet – især med tre års fabriksgaranti og ydermere 10 års service-aktiveret garanti med ”Toyota Relax” hos et autoriseret Toyota værksted.

Har bilen været væk fra Toyotas værksteder på et tidspunkt, genstartes garantien endda blot ved et besøg på et autoriseret værksted.

750 kg. trailer

Vi har kørt i de fleste af de andre el-søstre – bortset fra Fiat Dobló, som ikke er lanceret herhjemme p.t. Nu gælder det så Proace City Electric.

Kørsels-fornemmelse, 136 hk el-motor, batteri på 50 kWh og forbrug er i princip det samme. Batteriet i sig selv vejer 383 kg. Den har også en indbygget 11 kW lader og kan også hurtiglades med 100 kW med 80 pct. på en halv time.

Den laster 750 kg, men kan også køre med en lille 750 kg. trailer – men det går ud over rækkevidden med last og trailer.

280 km rækkevidde

Rækkevidden ved vores start var på 280 km. Det er seks km mere end lovet. Men man skal huske at tro mere på rækkevidden fra bilens manometer end den opgivne rækkevidde.

Dens rækkevidde betyder, at man ikke er begrænset til at køre i byer – man kan tage hele omegnen med. Flere byer kræver grøn transport – faktisk er det svært i byer at opnå en opgave som f.eks. håndværker, hvis man ikke har en el-varebil.

Men den testede eludgave af Proace City er dog noget dyrere end en dieseludgave – så man skal have en grøn kørselspolitik – og som sagt spiller kravet fra politikere væsentligt ind.

På vej på brint

De fleste chauffører bliver glade for at køre i elbil – fordi de ikke er så trætte, når de har fri. Det handler bare om at lære rækkevidden at kende.

I fremtiden har Stellantis også brintudgaver klar – og de vil nok også kunne fås i Toyota-udgaver. Toyota er i øvrigt én af de bilproducenter, der har forsket længst med både hybrid og brint.

Standard med to skydedøre

Varerummet er på 3,9 kubikmeter i den prøvede of længden – med ekstra luge mellem kabine og varerum (smart cargo) – dog 4,4 kubikmeter. Længden indvendigt er på 3,44 meter eller 2.17 meter i selve varerummet, hvor der i den testede Comfort udgave er to skydedøre standard.

Vi skal også nævne seks fastgørelseskroge og beklædning af gulvet – i testbilen i træ/metal. Læssehøjden er tom på 617 mm.

Passagersædet kan tillige vippes op – så man får ekstra 0,5 kubikmeter ekstra plads til gods, som også kan fastsurres. I ryggen af midtersædet er der et lille bord, som kan drejes og bruges til computerbord.

Smart digitalt bakspejl

Et plus er bilens ”Smart Active Vision” med digitalt bakspejl – som indeholder bakkamera, som kan skifte fra udsyn lige bagved bilen eller til højre side af bilen, så man kan overvåge cyklister i den blinde vinkel.

Bilen er rimelig kvik i bybilledet – og når 100 km/t på 11,2 sekunder. Topfarten er begrænset til 135 km/t, men forbruget er højt ved høj fart, må man huske.

Tre køremåder

Man kan vælge imellem køremåderne eco, normal og sport – som sikrer henholdsvis 82-, 109- eller 136 km. Tilsvarende er drejningsmomentet henholdsvis 190-, 210- og 260 Nm. Men der er også B-kontakt, der sikrer en god opsamling af strøm ved friløb og opbremsning (rekuperation.)

Bilen er støjfri og rimelig komfortabel – også i tom tilstand – og selv om den krænger lidt i sving, føles den behagelig at køre.

De tunge batterier sikrer god ballast – og bedre tyngdepunkt, der modvirker bilens højde.

Ikke adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt er der nødbremse – men ikke adaptiv fartpilot. Der er dog fartpilot og fartbegrænser.

Dertil parkeringssensorer for og bag, regnsensor, tågeforlygter, elektronisk stabilitets kontrol, lyssensor, ét usb-stik, ét 12 volt stik samt hill start assist og elektronisk håndbremse.

Udstyret omfatter tillige varme i førersæde, to-vejs justerbart rat, 8 tommer multimedie skærm (uden navigation fra fabrikken), indklap-bare sidespejle og DAB radio.

Ukomfortabel for passagerer

Kabinen er præget af hånd plast – men det er jo en varebil – og plastfladerne er jo nemme at gøre rene.

Man sidder rimeligt i førersædet, som er højdejusterbart – men ryglænet kan ikke indstilles trinløst (med rulle.) Som generelt i varebiler sidder man højt – og har et godt udsyn.

Passagersædet til to personer er lidt lodret, da det jo også kan klappes sammen. Pladsen i midten er ukomfortabel, fordi der er et højt gulv – samt at midterkonsollen med gearvælger når langt ind i kabinen.

Faktaboks Toyota Proace City Electric Comfort:
El-motor: ydelse 136 hk (sport).
Eco/normal ydelse: 82/109 hk.
Moment: 260 Nm (190/210 Nm).
Batteri: Litium 50 kWh (18 moduler).
Hurtigladning: 100 kWh. 80 pct. på 30 min.
Opladning: 3 faser.
Indbygget lader: 11 kW.
Gear: automatic.
Topfart: 135 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Rækkevidde: 274 km/t.
Dæk: Michelin Primacy 3 Green-X 215/65 R16.
Læssehøjde: 617 mm (tom).
Varerumsvolumen: 3,9 kubikmeter.
Volumen smart cargo: 4,4 kubikmeter.
Antal europaller: 2.
Varerumslængde x bredde: 2.167x 1.527 mm.
Længde/Smart Cargo: 3.440 mm.
Højde/varerum: 1.200 mm.
Bredde hjulkasser: 1.229 mm.
Skydedøre/mål max: 675 x 1.072 mm
Mål bagdøre max: 1.241 x 1.196 mm.
Trailervægt: 750 kg.
Nyttelast: 750 kg.
Totalvægt: 2.410 kg.
Vogntogsvægt max: 3.160 kg.
Fabriksgaranti: 3 år (100.000 km).
Serviceaktiveret garanti: 10 år:
Batterikapacitet-garanti: 8 år/160.000 km. (min 70 pct.)
Garanti elmotor, batteri: 5 år.
Pris Proace City Electric Van Base+ fra: 244.900 kr.
Pris testbil ekskl. moms fra: 259.900 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk