Connectivity – at være forbundet – er ved at være det ord, man oftest hører, når der tales om biludvikling.
På vejen mod de selvkørende biler er information, sikkerhed og komfort nu vigtigere end hestekræfter og køreegenskaber for de fleste mennesker. For når vi en dag ikke selv må køre bilen, skal vi jo foretage os noget andet.

Der går nok 10-20 år, før selvkørende biler bliver allemandseje – men infotainment i forbindelse med en stor touch-screen er her allerede.

Da Opel skulle modernisere deres store MPV Zafira, som ofte kaldes Opels rumskib, var det netop connectivity og infotainment, der var i centrum. En ny 7-tommer skærm er indgangen til herlighederne.

Syv trådløse enheder

Der er mulighed for et nyt R4,0 Intellilink system kompatibelt med Android Auto og Apple Car Play – og man kan tilkøbe Wi-Fi Hotspot, der kan håndtere op til syv trådløse enheder. Navigation er ekstraudstyr.

Det sker ved at udbygge bilens standard OnStar abonnement, som er et service- og sikkerhedssystem – dels til nødopkald, dels så man kan kontakte en servicemedarbejder ved et tryk på en knap over bakspejlet – og man taler med vedkommende på dansk.

Opel har også opdateret bilens sikkerhedssystem – men de vigtigste detaljer så som nødbremsesystem og automatisk fartpilot koster ekstra. Selv i topmodellen Innovation, der dog har AFL LED forlygter. Vores testbil var Van-udgaven Flexivan med udstyrstrin Enjoy – uden nogen form for ekstraudstyr.

Standard sikkerhedsudstyr er bl.a. esc-elektronisk stabilitetssystem, ABS bremser, antispin og seks airbags. Nævnes skal også regnsensor, varme i forsæder, aircondition og lysfølsomt bakspejl.

Nyt front-design

Den nye Zafira kan kendes på en ny front, der er tro mod nyeste Opel DNA – og væk er de særlige vingeformede forlygter, der var hentet fra hybridbilen Ampera. Nyt er LED kørelys i to bånd over lygterne.

Testbilen var udstyret med en 1,6 liters turbodieselmotor på 134 hk – og den træk uden problemer bilens ballast på halv lasteevne svarende til cirka 340 kg. Varerummet laster 1.860 liter og er blandt de største i MPV-klassen.

Uden læs trækker den fra femte- og sjette gear fra henholdsvis 60- og 70 km/t (1.200 omdrejninger) – så i bykørsel må man holde sig i fjerde gear. Personligt ville jeg vælge bilen med automatgear – så skal man ikke tænke på gearskift.
Officielt kører testbilen 22,2 km/l i gennemsnit og udleder 119 gram CO2 pr. km.

Sikkert vejgreb

Zafira kører heldigvis fortsat fremragende – med sikkert vejgreb selv i hurtige kurver. Der mangler lidt støtte i sæderne, og sæderyggen indstilles ikke trinløst med rulle (så man problemfrit kan fin-indstille sæderyggens hældning). Til gengæld er sædet højdejusterbart og med varme.

Vil man have det ergonomisk optimale AGR sæde, koster det ekstra. Der er dog multijusterbare læderrat (med varme), og Enjov udgaven byder også på kombineret armlæn og midterboks (forskydeligt). Man savner også handskerumslås, så man kan sikre sine værdigenstande – især i en Van.

Salget af den nye Zafira Flexivan er dog gået bedre end før. I hele 2016 blev der solgt 30 enheder. I årets første to måneder allerede 23 enheder.

Første Zafira i 1999

Den nye Zafira er et facelift fra tredje generation, som kom i 2011. Første Zafira kom i 1999 – hvor over halvdelen blev solgt som Van. Den blev sågar Årets Varebil i 2000. Anden generation Zafira kom i 2005, Til dato er der solgt 2,7 mio. udgaver af Zafira på verdensplan.

General Motors i USA har formelt solgt Opel til PSA, Peugeot-Citroën, men selv om målet er, at Opels fremtidige biler skal have PSA platforme og motorer, vil Zafira af totaløkonomiske årsager i hvert fald fortsætte fire-seks år i sin nuværende form.

Allerede nu kommer Crossland X modellen, der netop har platform og teknik fra PSA. Det gælder også næste model Grandland X. Næste Combo varebil bygges også af PSA. Den lanceres nok herhjemme næste år.

Fakta Opel Zafira Flexivan Enjoy:

Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1,6 liter.
Ydelse: 134 hk v. 3.500-4.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 193 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Gennemsnitsforbrug: 22,2 km/l.
CO2 udslip: 119 g/km.
Dæk: Bridgestone Blizzak.
Totalvægt: 2.380 kg.
Køreklar vægt/lasteevne: 1.701/1.450 kg.
Trailervægt: 1.450 kg.
Varerum: 1.860 liter.
Læssehøjde: 650 mm.
Varerumslængde: 1.750 mm.
Bagdørsmål: 1.060 x 890 mm.
Sidedørsmål: 800 x 730 mm.
Pris ekskl. moms: 206.780 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk