Vi danskere er blevet bedre til at skifte mellem sommer- og vinterdæk. Men der er fortsat mange, som kører på sommerdæk om vinteren og vinterdæk om sommeren.

Ifølge Rådet for Større Dæksikkerhed skifter de fleste dog dæk to gange om året – nemlig omkring 60 procent af bilisterne. De kører på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.

Omkring 15 procent af bilisterne kører året rundt på sommerdæk – mens omkring 17procent af bilisterne kører året rundt på vinterdæk. Cirka otte procent af bilisterne kører året rundt på helårsdæk.

Skift ved syv grader

Man kan spørge sig selv, om det er så nødvendigt at skifte dækkene – ikke mindst de senere år, fordi vintrene har været mere våde end hvide. Men svaret fra dækbranchen er ganske simpelt ja.

Her mener man snarere, at spørgsmålet burde være, hvornår er det tid til at skifte. Loven kræver mindst 1,6 mm mønsterdybde. Skift fra sommerdæk til vinterdæk bør efter en tommelfingerregel foretages, når dagtemperaturen er på syv graders celsius og derunder.

Ikke kun noget om dæksalg

”Nu skal dækbranchen igen sælge nogle dæk og derfor slår de på tromme for vinterdæk, lyder det ofte i kommentarerne fra skeptikere. Men faktum er, at dæksalget jo ikke bliver fordoblet, da der stadig kun kan sidde fire dæk på en bil ad gangen. Dermed holder dækkene alt andet lige også dobbelt så lang tid, hvis man vel at mærke også bruger de rigtige dæk til årstiden,” siger Dækimportørforeningens formand Jannick Ditlevsen.

Især på denne tid af året, kan vejene være lumske. I løbet af dagen og i de tidlige aftentimer kan vi ofte opleve ligefrem lunt vejr, men i løbet af natten og i de tidlige morgentimer, kan kolde, våde og rimfrostglatte veje pludselig være en faktor, som man skal være opmærksom på.

De to-cifrede varmegrader

Her er det så, at vinterdækkene er at foretrække fremfor sommerdæk, som er bedst ved tocifrede varmegrader, som Ditlevsen udtrykker det.

Der behøver altså ikke ligge sne på vejen, før vinterdæk er det sikreste valg, selvom sne som regel sætter ekstra fokus på behovet.

Branchen understreger, at man ikke behøver at vente til der er sne og is på vejene, før man får klaret omskiftningen til vinterdæk.

I sidste øjeblik

Ditlevsen fortæller, at branchen vinter efter vinter oplever, at mange bilister venter til sidste øjeblik med dækskift – nemlig til sneen falder, og der skabes unødvendige risikofyldte situationer på vejene.

”Dermed bliver der pludselig meget travlt på værkstederne, som forsøger at klare kundernes akutte efterspørgsel. Det ville være langt bedre for alle, og mere trafiksikkert, hvis omskiftningen blev klaret, før der opstår et kritisk behov. Og det akutte behov grundet snefald og glatte veje har vi ofte set allerede i begyndelsen af november måned,” siger Jannick Ditlevsen.

Så lad bilen stå

Han peger på, at der ikke skal ligge megen rim eller is på vandpytterne, før helårsdæk og vinterdæk overgår sommerdækket.

”Men stiller man krav om optimal bremseevne, manøvredygtighed og –  især med sne og is på vejene – fremkommelighed, så er helårsdæk stadig et kompromis,” konkluderer Jannick Ditlevsen.

Sommerdæk anbefales ikke om vinteren og bør kun anvendes, når føret tillader det. Er vejret vinterligt, bør man således lade bilen stå.

To hjulskift og et sæt fælge

Af naturlige årsager kan man kun slide på et sæt dæk ad gangen, hvilket umiddelbart betyder, at det samlede dækforbrug vil blive det samme, uanset om man skifter dæk to gange om året.

Merprisen ved at skifte to gange årligt er derfor et sæt ekstra fælge plus to årlige hjulskift samt opbevaring.

”Den udgift kan dog hurtigt udlignes, hvis man får blot en enkelt bule i bilen ved at køre galt på sommerdæk på vinterlige veje,” som dækchefen udtrykker det.

Et ekstra gevinst

Men han peger også på. at der faktisk også er en ekstra gevinst forbundet med skiftet om sommeren.

”Vinterdæk slides mere i sommerperioden, og dermed øges både dæk- og brændstofforbrug, hvis man kører året igennem på vinterdæk. Derfor er det også vigtigt, at skifte tilbage til sommerdæk, når foråret kommer,” siger Ditlevsen.

Udskridning i elbiler

Der kommer flere og flere elbiler på vejene i disse år, ,men elbiler stiller nøjagtig de samme krav til dæk som alle andre personbiler.

”Elbilen styrer og bremser lige så godt som en benzin- eller dieselbil, men typisk har den en noget højere kraft ved igangsætning og kan således komme fra start og accelerere hurtigere end andre biler. På glatte veje kan man derfor opleve spinnende hjul ved start eller pludselig udskridning under acceleration, hvis man kører med sommerdæk i vinterligt føre. Elbiler og vinterdæk er derfor en absolut nødvendighed i den kolde årstid,” siger Jannick Ditlevsen.

God tips om dæk:

Forkert dæktryk:
Kører man med for lavt dæktryk, betyder det stærkt forøget slid og stærkt forringede køregenskaber samt højere brændstofforbrug (typisk 5-7 procent).

Køb kvalitet:
Man bør altid anskaffe sig dæk fremstillet af en anerkendt dækproducent. De meget billige dæk er som regel også de meget ringe dæk.

Gamle dæk:
En firecifret kode på dækkets side som f.eks. 3610 betyder produceret i uge 36 i 2010. Så er dækket altså mere end ti år gammelt. Når dækkene er mere end fem år, anbefaler Rådet for Større Dæksikkerhed, at man jævnligt får dem tjekket af en dækspecialist. Dæk til Tempo 100-godkendte campingvogne må efter loven maksimalt være seks år gamle.

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk