I 2021 kommer Nissans nye elbil Ariya til Danmark. Et kvantespring i denne størrelse elkøretøjer med en rækkevidde efter WLTP normen på hele 500 kilometer.

Bilen er på størrelse med Nissans populære Crossover-SUV Qashqai, og det er ellers kun de helt dyre elbiler fra bl.a. Audi og Mercedes-Benz, der præsterer så lang rækkevidde.

Men Nissan har udnyttet sin mangeårige know-how om el-køretøjer i forbindelse med Ariya, der blev vist for første gang forleden i et virtuelt show fra Yokohama, hvor koncernens kommende kundecenter ligger.

Lover godt for varebiler

Den nye teknologi lover godt for Nissans indsats på varebiler, hvor modellen e-NV200 i dag byder på den længste rækkevidde med et par hundrede kilometer.

Men Ariya har med sin formgivning også mulighed for at kunne bruges som distributionskøretøj – da udbuddet af elvarebiler endnu er begrænset.

Verdens byer vil have emissionsfri transport – og bystyrer vil vælge samarbejdspartnere, der kan præstere grøn transport. At bilen også kan tilbyde en trailervægt på op til 1.500 kg. er et ekstra plus.

Tilbage på toppen

Ariya har potentiale til at få Nissan op i toppen af elbilssalget – som de i mange år har været med Leaf modellen.

Med tre køreindstillinger – standard, sport og ECO (e-4ORCE har endvidere Snow mode) – har føreren mulighed for at tilpasse sin kørestil til omgivelserne.

ARIYA er også udstyret med e-Pedal, som gør det muligt for føreren at accellere og bremse bilen kun ved hjælp af speederen.

Masser af sikkerhed

Herudover indeholder den Intelligent Around View Monitor, Intelligent Forward Collision Warning, Intelligent Emergency Braking og nødbremse bag samt ProPILOT (adaptiv fartpilot) og ProPILOT park i forbindelse med parkering.

Priser er ikke meldt ud for Europa, men i Japan er fabriksprisen omregnet cirka 41.000 euro – eller 300.000 kroner – ifølge det tyske fagblad Automobilwoche.

Nyt kapitel i Nissans historie

For Nissans ledelse repræsenterer Ariya ikke kun en ny model, men en model, der er et nyt kapitel i Nissans historie. Det sagde Nissan-chef Makoto Uchida ved on-line præsentationen.

I den forbindelse præsenterede han også Nissans nye logo – det er fladere og mere minimalistisk udformet end Nissans tre-dimensionale logi i dag.

Ariya blev vist som prototype på Tokyo Motor Show i efteråret 2019 og som showbil året før.

Flere udgaver

Bilen fås i flere udgaver med for- eller firehjulstræk. Motorvalget er 218- eller 242 hk med forhjulstræk – og med 279-, 306- eller 394 hk med firehjulstræk. 4×4 modeller har hele to motorer.

Batterivalget er 63- eller 87 kWh. Bilen kan lages hjemme Wallbox på 22 kW eller med hurtigladning op til 130 kW.

I Europa anvendes CCS opladningssystemet. ARIYA benytter COMBO ladestandard i Europa til hurtigladning. Batteriet er væske-kølet, så temperaturen kan optimeres i forbindelse med ladning.

Masser af power

Topfarten er 160- eller 200 km/t – acceleration ned til 5,1 sekund til 100 km/t – og rækkevidde 340- eller 500 km (WLTP). Drejningsmomentet er op mod 600 Nm.

Bilen har digital instrumentering med 12,3 tommer instrumentskærm og en 12.3” midter-skærm ved siden af hinanden.

Førstnævnte skærm indeholder samme information som skærmen i midterpanelet. Ved at sige ”hello Nissan” eller ”hey Nissan” kan føreren udføre sine ønsker via stemmestyring. Et princip, som Mercedes-Benz allerede har indført i sine biler.

Tjek bilen på afstand

Skærmene indeholder information om batteriet, rækkevidde og navigation. Opdatering af bilens software sker trådløst over skyen.

Man kan tjekke status på batteriet på bilen på afstand – f.eks. i hjemmet. Og en intelligent ruteplanlægger sender en påmindelse, når det er tid at tage afsted.

Der er også fjernstyring af klimakontrollen og dørlåsen – og i nøglen er der hukommelse på indstilling af førersædet, ratpositionen og centerkonsollen i forhold til gemte førerprofiler.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk