Scania – Sveriges ældste bus- og lastbilsmærke fejrer i år 125 års jubilæum.

En fantastisk historie om  vognfabrikken i Södertälje, der først byggede hestetrukne sporvogne i 1891 og den første bil i 1897 og den første lastbil i 1902 – og den senere fusion med Maskinfabriks Aktiebolaget Scania i Malmö i 1911.

Scania var klar med sin første dieselmotor i 1936 – og sin første V8 motor i 1969. I 1980 kommer 2-serien – designet af Ital Design i Italien, mens 4-serien er designet af Bertone i 1995.

Teknologisk helt fremme
Teknologisk har Scania altid været i forreste række – senest med Ecolution princippet til at reducere CO2 udledning i 2014 – og i fjor viste med en ny hybridlastbil.

På motorsiden har man vundet flere sammenligningstests med de nye 410- og 450 hestes motorer – og til sommer ventes en helt nydesignet Scania at se dagens lys.

Siden 2014 har Scania været 100 pct. ejet datterselskab af Volkswagen Group i Tyskland. Dermed er man i familie med tyske MAN, men koncernen har udtalt, at Scania fremover fortsat vil være et selvstændigt lastbilsmærke.

900 medarbejdere i Danmark
Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser i Danmark og et datterselskab til Scania CV, Sverige.

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.

”Der er sket meget de seneste 125 år, og Scania har stået meget igennem. I dag er vi stærke, og vi håber og tror på, at vi fortsætter den vellykkede rejse,” siger adm. direktør for Scania Danmark Janko van der Baan.

Scania Danmark vil markere jubilæet med en række aktiviteter i løbet af året.
Vi kan her bringe et uddrag af Scanias historie med en række højdepunkter.

Scanias historie

1891
Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje (Vabis) grundlægges i december 1891. Fabrikken producerer primært åbne godsvogne, bagagevogne, passagervogne og hestetrukne sporvogne.

1897
Den første komplet svenskproducerede bil er født. Jomfruturen med den tekniske ingeniør og designer Gustaf Erikson ved roret finder sted i starten af 1898. I 1902 bygges en lastbil og året efter en personbil.

1906
En sjælfuld version af virksomhedsnavnet Vabis optages som registreret varemærke i 1906.

1911
Scania-Vabis grundlægges med en sammenslutning af Maskinfabriksaktiebolaget Scania i Malmö og Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje under ledelse af Per Alfred Nordeman. Hovedkontoret flytter til Södertälje. Der sker al udvikling og produktion af motorer, biler og lette transportkøretøjer, mens lastbiler og andre tunge køretøjer produceres i Malmö.

1922
Designeren August Nilsson tager patent på en ny karburator med større driftssikkerhed og bedre brændstoføkonomi.

1922
Produktionen koncentreres i Södertälje med fokus på produktionen af tunge lastbiler og busser. Bilproduktionen udfases gradvist.

1936
Scania-Vabis udvikler sin første dieselmotor.

1953
L51 Drabant er den første i en ny generation af lastbiler, der skal imødekomme den stigende efterspørgsel efter biler med højere nyttelast.

1969
En legende fødes med Scanias introduktion af mærkets nye 14-liters V8-turbomotor med 350 hk. Den nye V8-motor var datidens mest kraftfulde lastbilmotor i Europa.

1980
Scania lancerer 2-serien, eller GPRT-modelrækken – den første modulopbyggede modelrække af erhvervsbiler.

1987
For første gang produceres der 30.000 køretøjer (lastbiler og busser). Det tal steg til 35.000 i 1989, som var året, hvor lastbilproduktionen alene oversteg 30.000 køretøjer.

1987
Scania Technical Centre åbner. Med 34.000 m2 kontorbygninger og 48.000 kvm. med laboratorier og testfaciliteter er det en stor udvidelse af koncernens forsknings- og udviklingsressourcer.

1988
Den nye 3-serie lanceres og vinder året efter prisen som International Truck of the Year. Med den nye modelrække raffinerer Scania sin modulopbygning endnu mere og kan nu producere skræddersyede lastbiler i henhold til kundens specifikationer.

1995
4-serien, som blev designet af italienske Bertone, baner vejen for Scanias design ind i det nye årtusinde.
 
Scanias klassiske logo med en pedalkrank og griffen genoplives i en moderne form.

1996
Scanias 4-serie kåres til International Truck of the Year.

2000
Scanias bil nr. 1 million ruller ud fra produktionslinjen i Zwolle, Holland.

2003
Michele Sandri fra Italien vinder den første udgave af Scanias Young European Truck Driver. Den største konkurrence nogensinde for lastbilchauffører i Europa arrangeret af Scania i samarbejde med Europakommissionen.

2004
Lancering af R-serien og senere PRT-modelrækken. Scania fokuserer på at skabe et bedre førerhusmiljø og at øge driftstiden. R-serien kåres et år senere til International Truck of the Year.

2005
Scania er den første producent af tunge køretøjer til at producere motorer, der opfylder EU’s Euro 4-emissionsstandarder.

Scania indgår i et joint venture-samarbejde med amerikanske Cummins med henblik på at producere et nyt common rail-indsprøjtningssystem med højt tryk til dieselmotorer. Scania XPI revolutionerer motorpræstationerne ved at tilføre ekstremt højt tryk og præcis styring – faktorer, der giver fremragende brændstofeffektivitet.

2007
Scania præsenterer en ethanol-drevet hybridbus, som bruger mindst 25 pct. mindre brændstof og reducerer CO2-emissionerne med op til 90 pct.

2009
Fem år efter lanceringen og efter mere end 200.000 udleverede køretøjer på verdensplan blev der lanceret en ny version af Scanias topmodel – R-serien. Ekstraudstyret omfatter det nye Scania Driver Support-system med realtime-feedback på chaufførernes køreteknik.

2010
Scanias nye V8’er har et drejningsmoment på 3.500 Nm og yder 730 hk, hvilket gør den til verdens mest kraftfulde motor. “Vi har udviklet en meget kraftfuld motor, uden at øge brændstofforbruget”, annoncerer Björn Westman, som er Head of Engine Development hos Scania.

2011
To år før den lovmæssige deadline lancerer Scania Europas første Euro 6-lastbiler med seks cylindre og en slagvolumen på 13,0 l og en ydelse på mellem 440 hk og 480 hk. Det lønner sig i form af højere markedsandele og en større anerkendelse for bæredygtig innovation.

2013
Scania lancerer sin nye Streamline langtursmodelrække. Forbedring af aerodynamikken og drivlinjen reducerer brændstofforbruget med op til otte pct.

2014
Scania bliver et 100 pct. ejet datterselskab af Volkswagen Group.

Scania lancerer Ecolution-konceptet, en omfattende og effektiv løsning til at reducere CO2-udledningen og udgiften til brændstof.

Scania Van Hool Exqui.City – en ny gasdrevet bus til bykørsel eller BRT-ruter – lanceres.

2015
Siden starten i 2003 har 300.000 chauffører over hele verden deltaget i Scania Driver Competition. Danmarks repræsentant i Young European Truck Driver finalen. Lars Søndergaard, vinder den internationale chaufførkonkurrence, og sætter dermed Danmark på verdenskortet.

Scania leverer sin lastbil nr. 150.000 med aktiveret onlineteknologi.

Scania introducerer ny hybridlastbil og har dermed et komplet program af lastbiler til alternative brændstoffer med drivliner, der opfylder Euro 6-normen, Dermed er vi den førende leverandør af motorer til bæredygtige transporter. Uanset hvilken type kørsel, kan Scania tilbyde en alternativ løsning her og nu.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk