(KIRUNA)
Der er 110 kilometer mellem Kiruna og Björkliden på hovedvej E10, der går mellem Narvik og Narvik. I mange måneder har den vigtige landevej mellem Lapland og den isfri havn i Narvik været dækket af et tykt lag is, der med passage af hundredvis af lastbiler er hullet og ujævn.

Normalt ikke den bedste belægning for den klassiske pick-up med bladfjedre, hvis ikke der er læs på bilen til at stabilisere. Men det er helt anderledes bag rattet i den nye Nissan Navara DoubleCab, der som den første bil i sin klasse har fået uafhængigt baghjulsophæng.

Så er man helt fri for den dansende og hoppende kørsel, som er normalt for denne type biler.
Vi har kørt turen på over 200 kilometer, hvor vi skulle holde en gennemsnitsfart på de maksimale 90 km/t, hvis vi skulle nå at følge programmet – og især nå en flyforbindelse til København via Stockholm senere på dagen.

Alle kører hurtigt
90 km/t på ren is er en udfordring, selv om bilen havde vinterdæk med pigge – som alle lokale bilister har udstyret deres biler med. Så alle kører hurtigt – og for en lastbilschauffør er der kun én stilling på speederen: i bund.

Man skal bare huske aldrig at bruge bremsen, når de store lastbiler kommer én i møde – og lad være med at ramme snekanten på vejen, som vi så en anden bilist komme til i sin bil. Han endte 10 meter inde på den snedækkede mark. Uskadt – men bilen var helt begravet i sne.

Pick-up og Crossover
At Navara kører så komfortabel – selv uden læs – skyldes en lidt genial udvikling af den nye Navara. Fabrikkens teknikere har nemlig kombineret erfaringer fra deres crossover modeller med erfaringer fra den gamle Navara. Derfor den fine komfort.

Der er således uafhængig affjedring for og bag i stedet for bladfjedre i Navara (dog ikke i den billigere King Cab) – men fortsat en kraftig rammekonstruktion.

Det giver samlet bedre køre-egenskaber på asfalt og samtidig bedre køreegenskaber i terræn, hvor hjulene ikke så let slipper underlaget.

Around View Monitor
Her hjælper den også den kortere akselafstand – og bilens bird view kamera surround-system (Around View Monitor) sikrer, at man se træer og andre objekter på skærmen, så man undgår skader. Det er standard i topudgaven Tekna.

I Lapland var der en bane, der skulle gennemkøres med blå isvolde – som skulle undgås, og det gik fint ved at følge med på bilens monitor.

Man kan også få bakkehjælp (down hill assist) og spær på bagakslen. Nyttelasten kan nå op til 1.203 kg.

Designmæssigt har bilen fået ny front med LED lys, og ny hæk med spoiler på bagklappens kant. Der er også nye sæder og ny instrumentering.

Nissan håber at øge salget med 25 pct. Det skal titlen Pick-up of the Year 2016 også hjælpe med.

Arbejdsredskab herhjemme
I Danmark er en pick-up på grund af vores afgifter et arbejdsredskab – men i de fleste lande bruges bilen ofte som jobbil om dagen og som familiebil om aftenen i double cab udgave (fire døre og to rækker sæder plus lad).

Der er derfor først og fremmest sat fokus på professionel brug – og TCO eller Total Cost of Ownership (totaløkonomi) er fællesnævneren for alle bilerne. Her er den ny 5 års fabriksgaranti eller 160.000 km. det vigtigste budskab.

Desuden kan bilen ny trækker 3,5 tons på krogen- som p.t. kun Isuzu D-Max har kunnet prale af (på det danske marked). Nissan indfører også udvidet åbningstider på værksteder og 24/7 vejhjælp – da det fortsat er kunder med behov for assistance døgnet rundt. Tag eksempelvis forsvaret, offentlige myndigheder og private erhvervsvirksomheder.

Rammekonstruktion
Den nye Navara har fortsat en rammekonstruktion som basis, men den har fået uafhænghig og dermed mere fleksibel affjedring for og bag – med 5-punkt ophængt affjedring.

Altså et farvel til bladfjedre. Vægtmæssigt spares 20 kg i forhold til bladfjedre. Navara kan i øvrigt laste op mod 1.100 kg.

På ladet er der udover kroge også fastgørelsesskinner. I basisudgaver kan bagklappen vippe helt ned. I udgaver med kofanger kun 90 grader, Kanten af bagklappen har desuden fået en kant, som hjælper på tilsmudsning af bagklap og på aerodynamik. En gummiliste mellem lad og kabine forhindrer tillige turbolens og dermed ringere brændstoføkonomi.

Nødbremsesystem
På sikkerhedssiden vil vi fremhæve bilens nødbremsesystem samt elektronisk stabilitetskontrol. Nyt er også Down-Hill Control ligesom Hill Start Assist.

Køber man bilen med bagsæder – f.eks. som mandskabsvogn – er der langt bedre benplads og en 23 graders vinkel på sæderyggen, der giver en langt rarere siddeposition.

Udvendigt ser man straks LED-belysningen, men også linjerne på siden er hentet fra de to familiemedlemmer. Fronten er mere fra Juke-modellen – med hævede skærme, som er med til at forbedre udsynet fortil.

I kabinen skal nævnes mere skålformede sæder – meget lig sæderne i Qashqai samt mulighed for 7 tommer trykfølsom touchscreen

Fire udstyrsniveauer
Der bliver som noget nyt fire i stedet for tre udstyrsniveauer – nemlig Visia, Acenta, Acenta+ og Tekna. Udstyrer varierer alt efter udstyrsgrad – men man kan få både start/stop-system, nøgleløs adgang, klimaanlæg og opdatering med moderne kommunikations systemer.

Motoren er hentet i Renault-Nissan alliancens lager – og er en 2,3 liters motor, som i basisudgave også findes i bl.a. Nissan NV400 kassevognen (og Renault Master og Opel Movano).

Der er to motorydelser på 160- og 190 hk med twin turbo teknik – og et moment på 450 Nm mellem 1.500- og 2.700 omdrejninger. Økonomien i forhold til den nuværende udgave er 24 pct. forbedret – nu fra 15,9 km/l mod 11,9 km/l i den nuværende udgave.

Gearkasse fra Infinity
Standard er en 6-trins manuel gearkasse og option 7-trins automat-gearkasse, som er hentet fra Nissans luksusmærke Infinity, der ikke sælges herhjemme.

Den manuelle gearkasse er langt mere letgående end før – og den automatiske gearkasse sikrer bløde gearskift. Her kan man med fordel bruge manuelle skift op og ned at bakker og på bjergveje.

Der er tale om et stort kvalitetsløft, og der var ingen irriterende knirkelyde og vibrationer at spore under vores test.

Navara er designet og udviklet i Japan, men er tillempet den europæiske kørekulter bl.a. på Nissans tekniske center i Cranfield i England. Bilen produceres til Europa på Nissans fabrik i Barcelona.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk