DSB rutter ikke altid med pengene – i hvert fald skal to nye og meget avancerede kranbiler fra Scania på sigt erstatte to 20 år gamle Scania kranbiler.

Den danske Scania-organisation har sikret sig ordren på de to avancerede kranbiler, der er af typen Scania R 730 LB 10×4*6 HNB. Bilerne skal opbygges med EFFER 2755-kraner, så de – som forgængerne – kan løfte afsporede tog og jernbanevogne tilbage på skinnerne.

Scania har sikret sig DSB-ordren gennem et tæt samarbejde mellem aut. Scania-forhandler Nyscan A/S, Scania Danmarks egen opbygningsafdeling samt EFFER Krancenter i Aarhus.

Fordeling af arbejdet
Nyscan A/S, der gennem årene har leveret adskillige kranbiler til DSB, har stået for salget af Scania-chassiserne, mens Scanias opbygningsafdeling får til opgave at forberede og forstærke chassiserne til de store kraner.

EFFER Krancenter, der ejes af Scania Danmark A/S, skal levere de italiensk producerede kraner, mens skinnehjuls-specialisten SRS Sjölander AB i Osby nord for Hässleholm i Sverige skal montere skinnehjul på de to kranbiler.

Fundamentet for de to kranbiler er Scanias største og kraftigste chassiser plus en 16,4 liters V8-motor på 730 hk. Egenvægten på køretøjerne er beregnet til ca. 53 tons, så derfor har DSB valgt 5-akslede chassiser til at bære den store belastning. Chassiserne er udrustet med tandemtræk samt hydraulisk styrbar bageste aksel i tripple-bogien.

Standardkomponenter
Som noget unikt for special-lastbiler af denne type er det lykkedes Scania at specificere chassiserne udelukkende med brug af standardkomponenter fra Scanias modulsystem.

Dermed har det været muligt at få bygget dem direkte på Scanias samlebånd på fabrikken i Södertälje – uden efterfølgende tilpasning eller eftermontering af hoved- eller specialkomponenter.

Det gælder også førerhuset, der har fladt tag. Det er valgt, fordi der så er plads til at kranarmen ligger hen over førerhuset ved landevejskørsel uden at overskride de maksimale fire meters totalhøjde.

Normalt til autotransportere
Normalt anvendes denne type førerhus kun til autotransportere og lignende i chassiser med 5- eller 6-cylindrede motorer, men Scanias modulsystem gør det muligt at kombinere førerhuset med Scanias kraftigste V8-motor.

De avancerede EFFER 2755 knækarmskraner med løftekapacitet på 270 t/m opbygges med flere unikke funktioner. Bl.a. udrustes de med fire meters sideværts støttebensvandring, så de ved egen kraft kan flytte kranbilerne sidelæns fra ét skinnespor til et andet. De forsynes desuden med særlige åg, så de kan løfte et afsporet tog op på skinnerne med blot 60 cm frihøjde til køreledningerne over toget.

70 km/t i timen på skinner
For at sikre hurtigst mulig transport fra vejnettet til et afsporet tog, får kranbilerne monteret de hydrostatisk drevne skinnehjul i begge ender, der under transport ad landevej er hævet ca. 50 cm over vejbanen.

Ved ankomst til nærmeste jernbaneoverskæring i forhold til et afsporet tog sænkes skinnehjulene ned på skinnerne, så chassiset løftes ca. 20 cm. Som skinnekøretøj kan kranbilerne køre ca. 70 km/t og dermed hurtigt nå frem til et afsporet tog uanset afstanden til vejnettet.

De to nye Scania R 730 kranbiler skal også supplere DSB’s største hjælpevogn i form af en Scania R 620 med 300 t/m EFFER-kran opbygget på en Faymonville blokvogn, som DSB fik leveret for cirka fem år siden.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk