Scania – tyskejet lastbilsmærke med dybe svenske rødder – er lykkedes at nå op en europæisk markedsandel på 17,2 procent i årets første seks måneder.
Succes’en skal ikke mindst se i en overbevisende brændstoføkonomi på de nye Euro 6 motorer på modellerne mee 410 og 450 hk, som begge har vundet lastbilstest i anerkendte tyske fagblade – foran resten af den europæiske lastbilselite.
Bedst er dog, at kunderne til de nye motorer har erfaret de samme gode brændstoføkonomier – også hos danske vognmænd.Dertil kommer så vellykkede salgsaktiviteter inden for nye segmenter.
Indftier forventninger
De 17,2 procent skal sammenholdes med 15,3 procent i den tilsvarende periode året før.Den positive udvikling, der begyndte sidste år i forbindelse med overgangen til euro 6, fortsætter med andre ord i år.
”Responsen fra vores kunder vidner om, at vi har indfriet de høje forventninger, der stilles til vores Euro 6-motorer. Efterspørgslen er især god på de store markeder i Europa,” siger Scanias koncernchef Per Hallberg.
Ordreindgangen i Europa steg med 41 procent til 13.270 lastbiler i forhold til 9.410 biler i andet kvartal af 2014.
25,1 procent markedsandel
Samlet set udgjorde Scanias ordrebog 19.823 lastbiler i andet kvartal af 2015.
I Danmark har Scania også fremgang på markedsandele – lige nu på 25,1 procent, og ordrebogen er styrket i forhold til sidste år.
”Det gode resultat hænger blandt andet sammen med et øget fokus på optimering af brændstoføkonomiske drivliner – og ikke mindst de ydelser, som Scania leverer inden for Driver Training og Driver Coaching, når bilen er sat i drift. Sidstnævnte bidrager typisk til 10-15 procent brændstofbesparelse, hvilket ofte svarer til 25.000- 50.000 kroner pr. år – pr. bil. Dertil kommer den bedste driftssikkerhed nogen sinde,” siger salgsdirektør for Scania Danmark, Anton Freiesleben.