Scania Danmarks Facebook-side har netop rundet 10.000 fans på blot 10 måneder, men det er vigtigt for Scania, at de sociale medier ikke står alene eller helt erstatter den traditionelle måde at kommunikere med de relevante interessenter. Det er en ekstra mediekanal, der bliver tænkt ind i alt, og som styrker Scanias øvrige kommunikation.

Det oplyser Scania Danmarks kommunikationschef Lise Marie McLoughlin Nielsen.

”Information om aktiviteter og events, film om kunder og produkter, pressemeddelelser, stillingsopslag, billeder og information om nye leveringer af lastbiler og busser er godt stof. Det gælder også omtale af nye serviceydelser, værkstedstilbud samt vores magasiner Scania Road Life og Scania Buzz, som tiltrækker sig stor opmærksomhed via Facebook, siger Lise Marie McLoughlin Nielsen.

Skal – skal ikke
Hun peger på, at mange virksomheder står over for dilemmaet, om de for alvor skal kaste sig ud i at bruge de sociale medier og teknologier som en del af deres forretningsstrategi eller ej.
”Vi var også vi usikre på, om vi kunne opnå noget ved at være på Facebook. At Facebook har flere brugere end noget andet netværk – både privat og erhvervsmæssigt – var udslagsgivende for vores beslutning om at afprøve denne mulighed, siger hun.

Den første skepsis blev hurtig gjort til skamme, fortæller hun, for meget hurtigt begyndte Scania-fans at strømme til siden. Og ganske overraskende gik også mange af Scanias medarbejdere på Scania Danmarks Facebook-side.

Dialog med flere grupper
”Så det har givet nye muligheder for dialog med både kunder, fans og medarbejdere. Vi er sikre på at vores Facebook-side har øget kendskabet til vores brand, produkter og serviceydelser. Via Facebooks eget analyseredskab kan vi nemlig måle på konverteringer, se demografisk data og få et hurtigt overblik over effekten af vores opslag, siger Lise Marie McLoughlin Nielsen.

Scanias succes på Facebook har også betydet, at hjemmesiden http://www.scania.dk/ har fået mange flere besøgende. I de seneste uger er 40 pct. af trafikken kommet fra nye besøgende, som ikke har besøgt Scanias hjemmeside tidligere.

Fordel for medarbejdere
”Vi er blevet positivt overrasket over, at mange af vores medarbejdere nu føler sig meget bedre orienteret om, hvad der foregår i virksomheden. F.eks. har flere af vores mekanikere ikke daglig adgang til vores Intranet, og dermed har de ikke helt så nemt ved at få information. Det har Facebook-siden ændret på. Det gælder også vores stillingsopslag, som er blevet markant mere eksponeret end tidligere, siger Scania Danmarks HR-chef Janet Fransen.

Der er ingen facitliste for, hvordan en B2B-virksomhed får succes på Facebook, men ved hjælp af Facebooks analyseværktøjer er det muligt at følge nøje med i, hvad der interesserer de besøgende.

Den gamle verden
Hos Scania understreger man, at tilstedeværelsen på Facebook kræver en anden kommunikation end i ”den gamle verden”, hvor virksomhederne stadig sad ved roret – og havde fuld kontrol over kommunikationen.

”Det gælder således. Scania opbygningsafdelinger i Vojens og Aarhus, som mærker større tilgang. En stor del af kunderne nævner selv de opbygninger, som de har set på vores Facebook-side, siger Lise Marie McLoughlin Nielsen.

Gavner forretningen
Hun tror. at et øget kendskab til Scaias produkter og serviceydelser på sigt gavner forretningen.

”Det er svært og dyrt at markedsføre alle serviceydelser via traditionel markedsføring, men Facebook giver Scania mulighed for at forklare det via mange forskellige opslag. Vi kan både nå vores eksisterende samt nye kunder uden store omkostninger, siger Lise Marie McLoughlin Nielsen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk