Scania har netop præsenteret en ny 6-cylindret 7 liter motor, som er mere økonomisk og mere lydsvag end Scanias 5-cylindrede 9-liter motor.

Det er snart et år siden, at vi første gang prøvede før-serie udgaven af Scania P280 med den ny 7 liter motor ved Scanias vintertest i norske Trysil – og blev begejstrede for den lydsvage motor.

Nu har vi prøvet Scanias nyeste motor i halvanden time over en distance på knap 70 kilometer herhjemme. Resultatet var et forbrugssnit på beskedne 5,05 km/l – dog med en del stop/start kørsel og myldretidstrafik i testen, der foregik om eftermiddagen.

Distributionskørsel

Turen gik fra Scania i Ishøj via Høje Taastrup og Hedehusene og videre ad motorvejen til Roskilde og derefter ad landevejen til Køge Havn og retur til Ishøj ad motorvejen. Knap 50 km/t var gennemsnittet.

Bilen er meget letkørt og velegnet til lokal distributionskørsel. Der er lidt højere op til førerhuset med P-førerhuset end det nye L-førerhus, som vi prøvede for nylig, men den nye 7-liter maskine bliver først tilbudt i forbindelse med L-førerhuset om et par år – ifølge Scania.

Men med P- og L førerhusene har Scania gennemført overgangen til de nye ”Next Generation” lastbiler.

Høj kvalitet

Man sidder naturligvis lavere end i R- og S førerhusene, men efter samme opskrift: længere fremme og mere til venstre i førerhuset – samtidig med, at A-stolpen er tyndere, så udsynet er optimalt. Det nye instrument lay-out giver også bedre overblik.

”Dertil kommer at dørene lukker som i et Scania S-førerhus og instrumentpanel og interiør-kvalitet er på uændret højt niveau gennem hele produktprogrammet. Det svarer til at køre Audi A1 med A8-kvalitetsoplevelse – og hvilken chauffør ønsker sig ikke det ?,” spørger salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark.

Den afprøvede svenske testbil havde desuden det mellemlange CP17-førerhus, som ifølge Freiesleben også er det mest populære blandt danske kunder. Det var her udstyret med Scanias City Safe vindue i døren, som forbedrer udsynet til de bløde trafikanter.

Bedre komfort

”Scania P modellen med 7 liter motor er lidt af en genistreg, fordi den mindre motor gør det muligt at anvende den cirka 10 centimeter lavere motortunnel fra det større G-førerhus. Scania’s modul og byggeklods-system kommer derved til gavn igen – og fordelen er bl.a. endnu bedre pladsforhold i førerhuset,” siger Anton Freiesleben.

For chaufføren er der andre fordele ved P-førerhuset – det er lettere at bevæge sig fra side til side under pauserne. Der er også samme opbevaringsrum som i G-førerhuset – bl.a. at man kan komme til aflæggerum både udefra og indefra, ligesom der er plads til en sovebriks.

Fra Cummins til Scania

Basis-motoren bygger på en velkendt og robust seks-cylindret motor, der er udviklet af Scanias samarbejdspartner gennem mange år – motorfabrikanten Cummins – og den er gennemprøvet og sidder allerede i mange tusinde lastbiler fra andre lastbilsproducenter.

Scania har så arbejdet videre med motoren for at skabe sin egen DNA. Alle overvågnings- og kontrolsystemer er fra Scania – det gælder også en ny turbolader og alle efterbehandlingssystemer.

Eller som Anna Wingren, Assistant Chief Engineer fra Scania R&D, sagde ved præsentationen af den nye motor: ”Vi havde et ekstremt godt udgangspunkt, som vi nu på alle måder har transformeret til en ægte Scania-motor.”

Ren SCR-teknologi

DC07-motoren har en slagvolumen på 6,7 liter og har seks cylindre i modsætning til den 9-liters motor med fem cylindre. Vores testbil nu var med 280 hk, men den fås også med 220- og 250 hk. Miljømæssigt anvendes ren SCR teknologi (Selective Catalytic Reduction).

Motoren er ganske smidig med et moment på 1.200 Nm, der går fra 1.050- til 1.600 omdrejninger i testbilen.

I Scanias udgave af motoren bruges fast turbogeometri – og så kan Scania anvende deres eget byggeklodssystem – bl.a. Opticruise gearkasse, efterbehandling og diagnose system, som man ellers ikke kan, når det gælder selve motoren.

10 pct. bedre økonomi

”Kan man klare sig med det lidt mindre drejningsmoment (1200 Nm i stedet for 1400 Nm på 9-liter motoren), så sparer man godt 20.000 kroner ved at vælge 7-liter i forhold til 9-liter – ligesom brændstofforbruget reduceres med godt 10 procent, og lasteevnen øges med hele 360 kg.,” siger Anton Freiesleben.

7-liter bilens TCO vil ifølge Freiesleben typisk reduceres med 1.000 kr. pr. måned og kan den højere lasteevne udnyttes, forbedres totaløkonomien med yderligere 2-3.000 kroner pr. måned.

7-liter modellen egner sig til såvel 2- som 3-akslede solobiler i city- og regionalkørsel. Det betyder, at der er tale om kørsel med meget svingende last, og det passer perfekt til den nye motor.

Ingen retarder

Derfor kan man langt hen ad vejen klare sig med det lavere moment og med den 8-trins automatgearkasse GR875, hvor der anvendes 12-trins gearkasse i Scanias 5-cylindrede motor med samme 280 hk. Men det betyder også, at skiftene ikke bliver så bløde og smidige med færre gear.

Vores demo-driver fra Scania, der havde bragt bilen til Danmark, forklarede også, at man til denne DC07 motor ikke kan vælge retarder og heller ikke kan få bilen med adaptiv fartpilot, som ellers både sikrer smidigere og sikrere kørsel.

Den manglende retarder betyder, at man må anvende den øverste del af fodbremsen som motorbremse, men den er ikke så kraftig som en retarder.

Faktaboks Scania 7 liter P 280:
Motor: 6-cyl. turbodiesel 24V.
Emissions kontrol/niveau: Scania SCR/Euro6.
Indsprøjtning: XPI.
Slagvolumen: 6,7 liter.
Ydelse: 280 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 1.200 Nm v. 1.050-1.600 omdr.
Gear: 8 trins Scania GR875 Opticruise.
Bagaksel gearing: Scania R660 enkeltreduktion.
Bagakseludveksling: 3,07
Dæk: 315/70 R22,5.
Styretøj: Kuglekredsløb/servo.
Vendediameter: 9.413 mm (kantsten).
Håndbremse: elektro-pneumatisk.
Førerhus: CP17N.
Indstigningshøjde: 489 mm.
Bremser: Skiver. Esc. Hill hold.
Sikkerhed: Nødbremse, Lane Departure Warning, LED lygter.
Affjedring: Parabel fortil/Luft bagtil.
Akselafstand: 5.350 mm.
Varekasse: Schmitz Cargobull.
Last: 8.140 kr.
Egenvægt: 9.060 kg.
Totalvægt: 17.200 kg.
AdBlue tank: 47 liter.
Tank: 300 liter.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk