Der er stor tilfredshed blandt både kunder og chauffører over MAN Trucks’ nye flagskib TGX, som netop er kåret til årets lastbil i Europa.

Danske chauffører har hidtil skiftet bekendtskab med den nye MAN TGX bl.a. ved en turné Danmark rundt.

Den nye model er lige blevet hædret med titlen International Truck of the Year 2021. Årets lastbil i Europa.

Første gang i 2001

Det er ottende gang, at MAN henter titlen Truck of the Year – senest var med den første TGX og TGS udgave i 2008 – og forgængeren TGA vandt i 2001.

Vi har talt med salgsdirektør Frank Nielsen fra den danske importør MAN Truck & Bus A/S – og han fortæller, at man hos MAN i Danmark er både glade og stolte over det nye produkt, som fabrikken gik i gang med at udvikle for næsten seks år siden.

Attraktiv hæder

Men det er trods 13 år siden, sejren sidste gang kom i hus – i 2008.

”Jeg er ikke klar over, hvor lang tid der går, fra man beslutter sig til at udvikle ny lastbil, til man ret faktisk kan levere den, men 13 år mellem to modeller er lang tid,” siger Frank Nielsen.

Men lige nu er han super glad for den nye lastbil og den attraktive hæder.

Forventningerne stiger

”Det er klart, at prisen som Truck of the Year 2021 er en kæmpe succes for os. Det er en kompetent jury, der sidder rundt om bordet, så derfor er vi både stolte og meget glade for prisen.”

Han indrømmer, at sejren forpligter.

”Så derfor tænker jeg i første omgang at forventningerne stiger, hvilket vi har det helt fint med – vi har jo selv længe vist, at vi havde en fantastik ny lastbil.”

Prisfølsom branche

Han understreger, at Truck of the Year prisen betyder meget for salget af den nye TGX. Det er godt for vores sælgere, for det er jo en særdeles prisfølsom branche.

”Prisen betyder en større interesse for os og vores produkter, og det betyder at vi kommer i dialog med endnu flere kunder og nye kunder – og i sidste ende et større salg,” siger Frank Nielsen.

Truck of the Year prisen kan også løfte de øvrige modeller i den nye lastbilsgeneration med TGS, TGM og TGL, som dukker op i begyndelsen af det nye år.

Chaufføren er sat i centrum

Han fortæller, at MAN fortsætter deres lancering i 2021 med TGL, TGM og TGS. Typiske køretøjer til distributions- og entreprenør segmenterne.

”Disse køretøjer vil som MAN TGX også blive lanceret med et nyt udtryk, og et helt nyt og mere brugervenligt interiør. På grund af Covid-19 sidder vi lige nu med flere forskellige planer for lanceringen i disse segmenter, men vi afventer lidt endnu, før vi lægger os helt fast på planen.”

1.000 chauffører bag rattet

Chaufføren er sat i centrum i den nye model – og de chauffører, der har prøvet bilen, er positive.

MAN i Danmark har haft over 1000 chaufføren til prøvekørsel af den nye TGX, og alle har virket meget tilfredse og positive.

”Chaufførens arbejdsplads som helhed har fået mange rosende ord. Den nye komfort, med nye sæder og markedets bedste rat-indstilling har også været nogle at de hyppigste kommentarer, vi har fået,” siger Frank Nielsen.

Let at køre den nye TGX

Ud over dette fortæller han, at mange af de chauffører, der har prøvet bilen, bl.a. har været meget tilfredse med de nye spejle, som fylder mindre.

”Overskueligheden i det nye instrumentbræt er også blevet rost mange gange – og sidst men ikke mindst køreoplevelsen som helhed. Den nye MAN TGX er ekstremt let at køre.”

Et godt førerhus betyder også meget – især når der i fremtiden bliver mangel på chauffører, mener salgsdirektøren.

Selv erfaren chauffør

”Jeg tænker, det betyder en hel del. Jeg har selv kørt lastbil i fire år – i Herning Godstransport – og betydningen af, at du sidder godt og sikkert i en god stol med et godt overblik samt har en god atmosfære i førerhuset,” siger Frank Nielsen.

Dertil kommer plads til opbevaring, som betyder meget for chaufførerne.

Frank Nielsen peger også på betydningen af, at bilen har mange muligheder for at tilslutte de emner, som man som chauffør har brug for,” siger Frank Nielsen.

De digitale løsninger

Når det gælder det nye digitale set up i lastbilen og den nye app, så har ingeniørerne både tænkt på vognmanden og chaufføren.

Med de nye MAN digitale løsninger har kunderne bl.a. et bedre overblik over bilens tilstand og bedre muligheder for planlægning af service.

Vigtig ny app

”Den nye app er ligeledes en fantastisk ide, der gør hverdagen lettere for chaufføren. Skifter en chauffør f.eks. bil, har vedkommende mulighed for hurtig at gennemgå bilen, så han er sikker på at modtage en skadesfri bil,” siger Frank Nielsen.

Denne status sendes direkte til Fleet manageren eller vognmanden. En anden god detalje er, at chaufføren bl.a. kan se sin egen præstation og kørehviletid,” siger Frank Nielsen.

Bedre brændstofforbrug

Frank Nielsen ved godt, at brændstofforbedringerne er vigtige. For brændstoføkonomien er og vil altid være vigtig for kunderne.

”Den nye MAN TGX Euro6D har mærkbare forbedringer i forhold til den gamle model Euro6C. Fabrikken har sagt op til 8,2 procent, hvilket er bekræftet af TUV, men vi ser allerede – hos nogen kunder – at besparelsen ligger højre end dette.”

Flere bestiller sikkerhed

Chauffører og kunder ser også positivt på de forbedrede sikkerhedssystemer. For sikkerheden er vigtig i transportbranchen – og Frank Nielsen er sikker på at alle vores kunder tænker på, hvordan de og deres chauffør kan blive mere sikre i trafikken.

”Jeg ved på baggrund af de mange sikkerhedssystemer MAN nu kan levere, at flere af vores kunder bestiller flere af disse udstyrskoder for netop at øge trafiksikkerheden. De chauffør jeg har talt med, hilser sikkerhedssystemer velkommen. Flere assistent-systemer gør trods alt hverdagen lidt mindre stressende for chaufførerne på de ellers fyldte veje.”

Bibeholdt MAN’s DNA
MAN har forsøgt at bibeholde MAN’s DNA, så bilen er let genkendelige på dens ydre – med et mere moderne og dynamisk udtryk.

”Derfor tør jeg godt at sige, at den indvendige del ikke gået ubemærket hen. MAN har lanceret nogle helt nye løsninger i førerhuset der gør chaufførens hverdag lettere – bl.a. MAN EasyControl, kontrolpanel i døren, MAN SmartSelect , elektrisk parkeringsbremse og chaufførorienteret cockpit design samt airbag og selestrammer.”

Lidt længere leveringstid

De første kunder bestilte den nye lastbil i efteråret 2019 – og første bil blev leveret til H. Schwartz i Middelfart for nylig.

”Interessen har været og er enorm. Vi har fået rigtig mange henvendelser fra eksisterende kunder, men også mange fra kunder, som vi ikke tidligere har handlet med, hvilket vi er meget glade for. Vi forsøger selvfølgelig at imødekomme alle henvendelser, så hurtig vi kan, men der har været pres på, og vi ser da også, at vores leveringstider er en anelse over det normale,” siger Frank Nielsen.

MAN’s Truck of the Year priser:
1978: MAN 280.
1980: MAN 321.
1987: MAN F90.
1995: MAN F2000.
2001: MAN TGA.
2006: MAN TGL.
2008: MAN MAN TGS/TGX.
2021: MAN TGX.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk