DAF har tilbudt deres mindste model LF i snart 20 år, men løbende har fabrikken opdateret den kompakte og robuste lastbil med bl.a fuldt sikkerhedsudstyr.

DAF har altid haft en stabilt publikum til deres LF-model – for den er kendt for at være komfortabel og robust. Men det er ikke fordi, det er det store antal, som forhandlerne har langet over disken. Men det vil den danske DAF organisation ændre på.

LF-modellen er da heller nyeste DAF-udvikling. Den kompakte lastbil afløste DAF 45 tilbage i 2001 – og den internationale lastbilsjury tildelte den prisen Truck of the Year i 2002.

Senest opdateret i 2017

Efterhånden er bilen dog opdateret både teknisk og designmæssigt – sit nuværende design kom til 2013, hvor hele DAF familiens DNA blev opdateret.

DAF fortsatte i 2017 med flere justeringer – men en ny model eller større overhaling er ikke meldt ud.

LF-modellen er en bil, som man hurtigt bliver dus med. Den er en typisk distributionsbil, men også en bil, som kan opfylde transportbehovet for mange virksomheders opgaver – f.eks. i bygge- og entreprenørbranchen.

Del af demoflåde

VOTY.dk har efter flere år så prøvet den lille hollænder igen. Bilen indgik i en demoflåde, som DAF Trucks Danmark havde med på en turné i Jylland.

Vi kørte en tur i omegnen af Hedensted i det østjyske på såvel landevej som motorvej – og en afstikker i et byområde.

Vores testbil var en ladbil, som skal slå sine folder i byggebranchen.

Stilladsbil

Der var nemlig tale om en stilladsbil, som DAF forhandler Nyscan i Køge har leveret til Dansk Stillads Service – opbygget hos Slagelse Erhvervs Opbyg med en HMF 1420 KS kran inklusive støtteben.

Ekstra var sidemonterede BEVO-BOX værktøjskasser fra Bevola samt en åben kasse – men også stråkasser til bedre greb i undergrunden året rundt på bl.a. smattede byggepladser. Der var også monteret kraftudtag og udtræksstænger på ladet – samt cyklistværn.

Instrumenteringen minder meget om den i de større CF- og XF modeller, men dog lidt mere spartansk og med lidt mere brug af hård plast. Men til gengæld lettere at rengøre – og det er jo fint i byggebranchen.

Blødt skiftende automatgear

Der var tale om udgaven med 6-cylindret PX-7 motor med 264 hk med 6-trins AS-Tronic automatgear.

Med et drejningsmoment på 1.000 Nm mellem 1.000- og 1.700 omdrejninger har man en ganske smidig lastbil. Automatgearet fra ZF er letgående og skifter blødt.

Motorbremsen på 162 kW sikrer, at man kan spare lidt på bremserne.

Meget let at manøvrere

DAF LF har lige siden vi prøvede den første gang i Belgien tilbage i 2001 været en bil, som er meget letkørt. Man bliver glad for, at bilen er så let at manøvrere.

Det kræver kun to rat-omdrejninger fra stop til stop i modsætning på mange andre biler i klassen, der kan kræve op til fire omdrejninger til hver side, når man skal manøvrere på trange steder.

Vi skal fremhæve den lille vendediameter.

Let indstigning

Der er kun to trin op i førerhuset, så det er let at komme ind og ud af førerhuset.

Chaufførkomforten i det luftaffjedrede førersæde er god – der var tillige dobbelt passagersæde med velourstof. Rattet indstilles trinløs, så man får også let en god kørestilling. På rattet er der knapper til bl.a. fartpilot og fartbegrænser.

Testbilen havde parabelfjedre fortil og luftaffjedring bag – som også er med til at forbedre komforten.

Overskuelig instrumentering

Vores test viste også, at instrumenterne er overskuelige, og de fleste kontakter sidder fornuftigt.

Men man skal lige vænne sig til den store motortunnel.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerheden er vigtig, og her skal vi fremhæve bilens adaptive fartpilot (ACC), AEBS-nødbremsesystem og vejbaneassistent (Lane Departure Warning.)

Der er tale om standardudstyr på alle LF modeller med PX-4, PX-5 og PX-7 motorer – dog undtagen ”Construction” modellen.

Automatisk justering

ACC systemet justerer automatisk lastbilens hastighed i forhold til det forankørende køretøjs hastighed.  Samtidig gør systemet det muligt for chaufføren at køre med fartpiloten slået til så meget som muligt, hvilket er godt for brændstoføkonomien.

Vejbaneassistent fungerer via et kamera, der er monteret bag forruden. Hvis lastbilen utilsigtet forlader sin vognbane, advarer et akustisk signal chaufføren.

Mere fokus på LF

Hos DAF Trucks Denmark fortæller marketingchef Rita Hansen, at LF-segmentet er et segment, som DAF og deres forhandlere i Danmark har mere fokus på end tidligere.

”Vi forventer bestemt at se en øget markedsandel i LF segmentet i de kommende år,” siger Rita Hansen.

LF modellen fås fra 7,5- til 18 tons og der har fra DAF’s side længe været ønske om, at den bliver mere synlig på det danske marked.

Øget efterspørgsel

”Der har den sidste tid været mere fokus på netop de lidt mindre lastbiler, som ikke mindst kører i byerne. Byerne har jo ændret deres miljøzone krav og det gør efterspørgslen stor på de lidt mindre lastbiler som LF,” siger Lars Klogborg, Area Manager Denmark/Norway, DAF Trucks Denmark A/S.

Med henblik på at sikre optimal aerodynamik og det bedst mulige brændstofforbrug har DAF udviklet bl.a. nye sidespoilere til LF lastbiler med et kort Day Cab førerhus som testbilens.

Nyt luftindtag

DAF har desuden et fået nyt luftindtag, der er placeret lige bag ved førerhuset, som sikrer optimal luftgennemstrømning.

Det giver mulighed for samtidig montering af ekstraudstyr som højdejusterbare tagspoilere samt sovekabiner oven på førerhuset – sidstnævnte dog ikke et særlig kendt fænomen i Danmark.

Chaufførassistent

DAF’s chauffør-assistent i LF-modeller leverer detaljerede oplysninger om køretøjets brændstoføkonomi, bremseadfærd og chaufførens evne til at forudse trafiksituationer.

Det centrale display på instrumentbrættet lærer ikke kun chaufføren at køre så effektivt som muligt. Det indeholder også fartskriver-oplysninger, køretimer, oplysninger om det næste planlagte serviceeftersyn samt oplysninger om opbygningen.

Samtidig vises fartskriver-oplysningerne nu også på det centrale display. Displayet viser også, hvornår det er tid til køretøjets næste planlagte serviceeftersyn.

Intern kommunikation

Oplysninger om opbygningen og eventuelt hjælpeudstyr kan også vises på det centrale display. Et eksempel på dette kan være, hvis lastbilens kran ikke er foldet helt sammen, eller hvis støttebenene ikke står forsvarligt.

Dette er muligt takket være den forbedrede kommunikation mellem chassiset og opbygningen.

Opbygningen “ved” eksempelvis, om gearkassen er i neutral. Derudover er det nu muligt at kontrollere f.eks. kraftudtags- og kørehastigheden via køretøjets centrale elektriske CAN-forbindelse både fra opbygningen og fra førerhuset.

Slægtsskabet med CF og XF

LF modellen har i dag ud over designet flere lighedspunkter med de større CF- og XF udgaver. Det gælder bl.a. udformningen af instrumentbrættet og af sæderne.

LF modellen kan fås med tre forskellige førerhuse og i et stort udvalg af akselafstande og mange forskellige totalvægte. Man kan derfor tilpasse bilen til de flestes behov.

Tillige kan man nu få en rude i højre dør for bedre udsyn til højre.

Automatgear med 6- eller 12 trin

PX-7 motoren kan nu også leveres med en automatisk, 12-trins AS Tronic-gearkasse som ekstraudstyr.

Sammenlignet med testbilens automatiske seks-trins ZF-gearkasse betyder det mulighed for højere vogntogsvægte på op til 32 ton. Derudover sikrer de lavere omdrejningstal et lavere brændstofforbrug – og et lavere støjniveau i førerhuset.

Syv akselkonfigurationer

En af de vigtigste fordele ved LF serien er de udvidede muligheder for at tilpasse lastbilen til særlige anvendelsesformål takket være syv nye akselkonfigurationer med længder på op til 6,90 meter.

Dette muliggør lastlængder på over ni meter for maksimal lastkapacitet.

De længere akselkonfigurationer muliggør brændstoftankkapaciteter på op til 1.240 liter, hvilket er specielt for bl.a. et distributionskøretøj.

Flådestyrings-system

Teknisk er der et bedre efterbehandlingssystem af udstødningsgasser, der skal give op mod fem procent bedre økonomi. Samtidig er bilen blevet mere støjsvag – helt ned på 72 decibel i LF Silent-udgaven.

Det er også blevet muligt at få 25 pct. mere lastekapacitet – fra 59- til 74 kubikmeter, som i LF serien vil være en fordel i forbindelse med volumen-gods.

Der kan lastes op til ni meter lange emner med akselafstand på 6,9 meter. Man kan også vælge DAF’s ”Connect” flådestyringssystem for øget transporteffektivitet.

Førerhus bygges af Renault

DAF LF førerhuset produceres af franske Renault Trucks på deres fabrik i Normandiet – sammen med Renaults egen D-serie og Volvo FL, som LF deler førerhusstruktur med.

Herefter sendes LF førerhuset til DAF’s fabrik i England (tidligere Leyland), hvor det monteret på resten af lastbilen.

Også i eludgave

Helt på den lade side, når det gælder LF-seriens udvikling, har DAF teknikerne dog ikke ligget. For hollænderne er langt fremme, når det gælder den grønne omstilling, hvor distributionslastbiler er vigtige.

Således har DAF udviklet modellen DAF LF Electric, som er en 19 ton 100 pct. elektrisk lastbil til emissionsfri distributionskørsel i byen.

El-teknik fra Cummins

Lastbilen er udstyret med Cummins motor-teknologi med en 195 kW/266 hk elmotor (spidseffekt: 250 kW/340 hk).

Motoren drives af en batteripakke med op til 222 kWh, hvilket giver en rækkevidde i bykørsel på op til 220 kilometer, når lastbilen er fuldt lastet. Da batteripakken er modulopbygget, kan kapaciteten skaleres til den rækkevidde, som kunderne har brug for.

DAF Trucks er en del af den velfunderede amerikanske Paccar koncern, og LF og CF modeller sælges også i USA – branded som Kenworth og Peterbilt – bl.a. den elektriske LF-model , som sælges som Peterbilt 220 EV.

Faktaboks DAF LF 260 FA 4×2 16 tons Day Cab:
Motor: PX-7 Turbodiesel – Common Rail. Euro 6.
Slagvolumen: 6,7 liter.
Ydelse: 264 hk v. 2.300 omdr.
Moment: 1.000 Nm ved 1.000-1.700 omdr.
Gearkasse: XF AS Tronic 6 trins aut. med overdrive.
Bremser: Vent. skiver for og bag. ABS, esc, EBS. Motorbremse.
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot og nødbremse.
Affjedring: 6 tons parabel for/10,5 tons luft bag.
Dæk: Good-Year K-Max S 285/70 R 19,5.
Fabriksgaranti: 3 år/200.000 km.
Tank: 170 liter.
Ad Blue tank: 25 liter.
Bagtøjsudveksling: 4,56:1.
Akselafstand: 5,35 m.
Overhæng bag: 2,96 m.
Totalvægt: 16 tons.
Lad: 7.200 mm. Med kran: 8.165 mm.
Ladbund: 2,7 mm finer.
Baglygter og baklygter: LED.
Kran: HMF 1420KS m. støtteben.
Kraftudtag: fabriksmonteret med hydraulikpumpe og -slanger.

Fakta om DAF LF:
• Op til fem pct. lavere brændstofforbrug takket være motoroptimering.
• Nye spoilersæt for bedre aerodynamik og op til fire pct lavere brændstofforbrug.
• Luftindtag bag ved førerhuset for større fleksibilitet i forbindelse med montering af opbygninger.
• Visning af fartskriveroplysninger og køretimer på det centrale display.
• Sikkerhed: Linjevogter – system til advarsel ved skift af vognbane – nødbremse og adaptiv fartpilot.
• LED-baglygter for bedre lys og lang driftslevetid.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk