Daimler koncernen i Stuttgart har netop meldt ud, at man fra 2039 udelukkende vil levere CO2 neutrale lastbiler til de europæiske, japanske og nordamerikanske markeder. I Europa gælder det bl.a. Mercedes-Benz og Fuso lastbiler.

Målet for Daimler er, at alle de tunge køretøjer, som de producerer, skal være CO2-neutrale i 2050.
Det er en stor, men ikke uoverkommelig opgave at løse. Det er i hvert fald udmeldingen fra koncernens lastbilsdivision, Martin Daum.

Han kom med udmeldingen på International Supply Chain Conference, som blev afholdt i sidste måned i Berlin.

Nødt til at reagere

Det er strengt nødvendig at gennemføre ændringerne, fordi klodens klima ændrer sig i hastig fart.

”Vi er nødt til at reagere på klimaforandringerne – og vi er nødt til at gøre det nu. Vi har ganske enkelt ikke tid til at afvente længere og lade lovgiverne diktere den teknologiske udvikling, for så ender vi med at male os selv op i et hjørne. Det handler om at gøre transport- og logistikindustrien CO2-neutral – og vi er nødt til at tage de første skridt selv,” lød det fra Martin Daum.

Satser på el og brint

Elbiler er ikke længere et særsyn på de danske og europæiske veje, og især i de større byer har man efterhånden længe kunnet møde personbiler med brint i tanken.

Står det til Daimler-koncernen, er det netop de to drivmidler, der ligeledes skal udgøre fundamentet i fremtidens tunge transport. Potentialet for pålidelig, kraftfuld og CO2-neutral drift er nemlig stort, og derfor vil koncernen investere massivt i el- og brintteknologi i de kommende år.

Allerede i flådeforsøg

Allerede nu er koncernen langt fremme med tests af den tunge ellastbil Mercedes-Benz eActros og den lettere lastbil Fuso eCanter, som allerede kører flådeforsøg hos store kurérfirmaer i Tyskland siden 2017.

De første eksemplarer af Mercedes-Benz eActros har været testet i tæt samarbejde med en række større kunder siden i fjor – og de skal turnere hos flere firmaer med test på fabrikken ind imellem.

Allerede i år leveres de første to eksemplarer af Fuso eCanter tillige til de første danske kunder.

El-lastbiler i produktion 2022

”Med mere end 30 års erfaring inden for brintteknologi er fundamentet for udviklingen således lagt på forhånd. Allerede i 2022 forventes de første batterielektriske køretøjer i produktion i stor skala, mens serieproduktionen af brintdrevne køretøjer forventes at starte op i 2029,” er meldingen fra Daimler.

På konferencen gjorde Martin Daum det klart, at branchen er nødt til at gå forrest og udvikle morgendagens CO2-neutrale teknologi.

Myndigheders ansvar

Men myndigheder og politikere rundt om i verden bærer også et stort ansvar. For totaløkonomien – den såkaldte ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) – er af afgørende betydning for, at teknologien giver mening for kunderne, og selv i det mest optimistiske scenarie vil de nye teknologier end ikke i 2040 kunne hamle op med dieselkøretøjernes totaløkonomi.

”Vi efterlyser ambitiøse rammevilkår, der støtter op om de nye, CO2-neutrale teknologier, hvis verdenssamfundet skal nå i mål med Paris-aftalens mål,” sagde Martin Daum.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk