(GENÈVE)
Der er allerede tests af selvkørende varebiler i både Europa og USA, så Mercedes-Benz Vans kan være klar, den dag behovet fra kunderne opstår.
Mercedes-Benz Vans arbejder meget tæt sammen med såvel deres personbils- som lastbilsafdeling, når det gælder fremtidens varebiler.
Da de i fjor viste deres Vision Van, var det et køretøj med ideer samlet fra hele koncernen.
”Der kommer ikke en Vision Van til salg som den ser ud i dag, men efterhånden vil vi markedsføre meget af indholdet i kommende modeller. Hele connectivity-delen vil vi se, når den næste Sprinter-model lanceres i nær fremtid,” siger Volker Mornhinweg, der er chef for Mercedes-Benz Vans.
Bilen kommunikerer
Connectivity-delen vil bl.a. sikre, at bilen selv kommunikerer med værksted og ejer, når der tekniske udfordringer – og dertil kommer mere flådestyring og mere brug af infotainment – alt sammen via touchscreen i bilen
”Vi tester selvkørende Vans både i Europa og i USA – og bruger selvfølgelig den viden, som personbilsdivisionen har på området. Vi ved, at der kommer øgede krav til transport i byerne og især, hvad man kalder ”Last Mile” udbringning – det sidste stykke hen til slutmodtageren. Her vil selvkørende varebiler blive en oplagt mulighed,” siger Mornhinweg.
Han fortæller bl.a., at Mercedes-Benz de seneste par år har haft et godt samarbejde med politikere om deres ideer om fremtidens transport.
Eldrift er fremtiden
Han mener også, at fremtidens varebiler vil have eldrift – el er fremtidens drivmiddel. Ikke hybridteknik, der jo oftest tilbydes sammen med en forbrændingsmotor.
”Med batteriernes udvikling og den langt større rækkevidde, vil problemer med elbiler være så forbedret, at kunderne vil efterspørge elbiler igen. Vi præsenterede vores el-varebil Vito E-Cell for mange år siden – men kunderne var ikke parat. Der var undtagelser, bl.a. det danske postvæsen, som købte flere biler – og vi har haft stor fordel af kundernes erfaring i vores videre forskning,” siger Mornhinweg.
Han ser alle Mercedes Van-modeller i eludgaver i fremtiden. Først måske de større modeller som Vito og Sprinter, men selv om der ikke foreligger planer om at benytte mindste Citan model i elbilsudgave, så er muligheden der.
Renault udbyder allerede eludgaven af Citans søstermodel Renault Kangoo. Salget af Citan steg world-wide sågar 20 pct. i 2016.
Øget mobilitet
”Varebilsproducenter i dag er nødt til at samarbejde med andre i branchen. Vi arbejdere i mange år med VW – og i dag både med Renault om Citan – og Nissan om vores nye X-Class pick-up, der lanceres senere i år. VW arbejder vi ikke med nu, og de har netop lanceret en ny Crafter, som lige nu er den bedste og mest avancerede i klassen. Men vi er som markedsleder med Sprinter vant til at blive udfordret – og når vi kommer med den nye Sprinter, vil vi igen have den mest avancerede i klassen,” siger Volker Mornhinweg.
I den forbindelse peger han på, at Sprinter i fjor havde sit bedste salgsår nogensinde – world wide med 94.000 solgte enheder.
Fra Vision Van har Mercedes-Benz Vans også samlet hele mobilitets-delen, hvor man går ind i delebil- og udlejningssektoren.
”Med den stigende omsætning af nethandel, bliver der et større behov for at kunne skaffe en varebil til lynhurtige leveringer – bl.a. i en form for leje.