Bilfabrikker har gennem årene haft en nærmest fasttømret procedure for bilpræsentationer – nemlig en ny model hvert ottende år, og et facelift hvert fjerde år.

Men øget konkurrence har ændret det, så der er flere facelifts undervejs – og kortere mellem helt nye modeller i en bilmodels livsforløb.

Dacia Duster er et godt eksempel – for den første Duster kørte uforandret i mange år. Måske fordi det var en bil bygget i et østland – Rumænien – til østeuropæere. Det vil sige til ikke så krævende borgere, der skulle være glade for at få lov til at købe en bil.

Et hit

Men Duster blev hurtigt et hit i ”vesten” – bl.a. i Frankrig, hvor Dacias ejere Renault kommer fra. Siden 2010 er der solgt 2,2 millioner Duster i Europa.

Så for få år siden kun der en ny model med ændret front og hæk, skarpe skærme og nyt interiør med bl.a. bedre sæder plus opdateret teknik så som automatgear. Dertil et helt nyt logo.

For nylig løftede Dacia så sløret for en helt ny Duster – tredje generation – der måske allerede kommer mjdt på året i år.

No nonsens

Den skal få endnu flere kunder til at købe en Duster. Med ny CMF-B platform hentet fra Dacia Jogger og Renault Captur. En platform, der skal bedre muligheder for bl.a. sikkerhedsudstyr.

Imens sælger den nuværende Duster godt, for den er som man siger hos Dacia indbegrebet på et no nonsens bilmærke til en god pris – uden dikkedarer og så lidt mere sikkerhed, men ikke på højde med Renault.

Duster har stadig ingen adaptiv fartpilot – som vi kan læse af nyhedsbrevene – men automatisk nødbremse og linjevogter.

Test af diesel

Vi har prøvet den sidste Duster af dem gamle skole med 1,5 liter diesel-motor med fire cylindre – en motor, som findes i en masse af Renault-alliancens biler – fra Renault over Nissan til Mitsubishi.

Interiøret er med en ret hård plastkvalitet – men så naturligvis lettere at rengøre. Måske derfor er den populær som ombygget personbil, hvor man betaler 187.884 kroner plus moms. Netop nu  indleder forhandlerne en kampagne på Dacia modeller som Van.

Her spiller det en rolle, at man også sidder højt, hvis man ofte skal ind og ud af bilen. Det gør øvrigt også bilen populær blandt ældre medborgere.

4×4 med gode egenskaber

Vores testbil var tillige udgaven med firehjulstræk – og det betyder, at vi nu er fremme ved landbrug og Forstbrancher og måske håndværkere på landet – for bilen har ganske gode off road egenskaber. Vi oplevede måske lidt dæk- og vindstøj, men det følger med. For vi er jo i det billige segment.

Men man får en velkørende bil med gode præstationer. Sæderne er forbedret, der er otte tommer skærm og der er god plads i varerummet som Van.

Vi skal også nævne tre års fabriksgaranti, som er bedre end hos Renault, og man betaler under 190.000 kroner eksklusiv moms for en firehjulstrækker med dieselmaskine og 6-trins manuelt gear.

Ikke automatgear

Et minus er, at man i forbindelse med dieselmotoren ikke kan få bilen med automatgear – her skal man over i benzinudgaven.

I 4×4 udgaven må man leve med, at rattet er tungt at dreje, når man kører i 4×4 mode, men det går an, når bilen er i bevægelse. Det manuelle gear virker også lidt kantet.

Systemet er hentet fra Nissan, som har bygget 4×4 biler i en menneskealder, så teknikken er gennemprøvet.

Bedre fodfæste

Her i vinterkulden er 4×4 godt til at forcere snedækkede eller isglatte bakker – uden at sidde fast. Hele året har man også bedre fodfæste på alle slags underlag.

I terrænet opdager man også, at bilen er fantastisk. Standard er f.eks. downhill assist. Vælger man ”auto” mode, vælger systemet selv mellem 2-julstræk og 4-hjulstræk. Vælger man lock, er der fast indgreb med spærredifferentiale.

Bilen havde helårsdæk – hvor vi nok ville vælge vinterdæk om vinteren. Her kunne vi også ønske adaptiv fartpilot – men der er normal fartpilot.

Ingen racer

Til gengæld er den måske knap så kvik i afsættet. Den trækker dog fra 1.200 omdrejninger – i femte gear fra 45 km/t og i sjette gear fra 60 km/t. Bilen er lav gearet, så sart evt. i andet gear.

Ud over det nye bomærke for og bag er 4×4 emblemet flyttet fra forskærmene til bagklappen. Vi skal også nævne nye alufælge på 17 tommer og nye sæder med bedre støtte, der dog fortsat ikke er optimalt til langturene.

Ganske veludstyret

Fra udstyrslisten i testbilen skal vi nævne navigation, bakkamera, blindvinkelalarm, tagræling, 2-vejs justerbart læderrat, to usb-stik, p-sensor bag, klimaanlæg, klapbare el-sidespejle med varme, media-navigation, midterboks og højdejusterbart sæde med varme.

Vi savnede dog  lås på handskerummet.

Et irritationsmoment var måtten i førersiden. Måtten skulle klikkes på plads, men den løsnede sig hele tiden, så den kom i klemme i pedalerne – og det var en sikkerhedsmæssig udfordring.

Faktaboks Dacia Duster Journey 1,5 diesel:
Motor: 4 cyl diesel.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 115 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 260Nm v. 1.750-2.750 omdr.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,2 sek.
Gear: 6 trins manuel.
Vendediameter: 10,72 m.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
AdBlue: 15,1 liter.
Trailer: 1.500 kg.
Nyttelast: 513 kg.
Varerum: 1.614 liter.
Læssehøjde: 77 cm.
Dæk: Good Year Vector 215/60 R 17.
Pris ekskl moms fra: ca. 188.000 kr.
Pris testbil hvide plader:  ca. 285.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk